Svarta nejlikan

Dokumentär :

Svarta nejlikan Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: Är den sanna historien (ej sannbaserad) om den svenske ambassadören Harald Edelstams liv och kamp för att hjälpa flyktingar i Chile under militärkuppen 1973. Under den militära terrorn som följer kämpar Edelstam för mänsklighet, rättvisa och anständighet. Mitt i kaoset utvecklas även en kärlekshistoria mellan honom och aktivisten Consuela.

Regissör: Åsa Faringer Ulf Hultberg
Daniel Giménez Cacho
Lisa Werlinder
Patrick Bergin

Copyright Nordisk Film

En mycket intressant och gripande film om den svenska hjälten Harald Edelstam, som räddade och riskerade livet på mängder med människor han inte ens känt, under militärkuppen i Chile 1973. Michael Nyqvist är fantastisk som alltid! Det kändes dock inte så verklighetstroget då svenskarna talade engelska med varandra. Början var även lite seg. Annorlunda och kul att se en svensk ha huvudrollen i en engelsktalande film.

Svarta nejlikan, intressant film om en svensk hjälte, en berättelse som förtjänar att uppmärksammas.

Realistiskt gjord och Nyqvist är bra, men jag tyckte själva filmen var oengagerande.

silverfisken

Som vanligt är Michael Nyqvist suverän i sin roll, en mycket berörande med fruktansvärt tragiskt innehåll men ändå bra att den blev till så vi får lite hum om hur fruktansvärt svårt det måste vara att försöka leva under dessa förhållanden.
Se den om ni kan.

En stark 3, både som film & i sin egen genre.

Tagline: One man made a difference

Vet att denna har premiär 14 sep nu i år 2007, men jag såg den på en testvisning på Park i Sthlm, varefter man fick fylla i ett frågeformulär på 10 min. Regissören Ulf höll improviserat inledningstal, vilket uppskattades.

Filmen är intressant, men framförallt intresseväckande och inspirerande (vad gäller civilkurage). Bra skådespel, främst från Nyqvist. Denna är sann och ej sannbaserad, vilket förstås höjer betyget. Medan eftertexterna rullar visas en överraskning som faktiskt höjde filmens anseende. Plus för mer int. samarbete för svensk film. En film som bör ses (gärna av skolklasser, precis som m God afton, herr Wallenberg när den kom) av de flesta då den berättar om en relativt okänd, men ändå viktig person, och hans handlingar just där och då, som en del av den svenska historien.

Ett stort minus för att originalhemspråk inte pratas ens när personer från samma land är ensamma, utan mestadels engelska (bortsett från "Chilenarna"). Både svenska och spanska gäller det för Edelstam, som d visar sig kan spanska trots allt, men pratar engelska m svenskar och spanjorer. --> enda anledningen till detta måste ju vara för att de tror filmen säljer mer internationellt då!? Dumt!

Trivia: -

Biopremiär: 2007-09-14