Them

Them Köp filmen på CDON

Handling: Lucas och Clementine är ett ungt, attraktivt par som bor långt ute i skogen i ett stort hus. En totalt öde plats där de får vara ifred från omvärlden, tills en natt när man plötsligt hör ovanliga ljud! Någonting väntar där ute, och kommer allt närmare. En blixt av ljus, lås som går igen, en påtaglig fara! Parets tillflyktsort har förvandlats till en dödsfälla, och en mardröm tar sin början. Vilka har kommit för dem, och vilka är de?!

Regissör: David Moreau Xavier Palud
Originaltitel: Ils
Ursprungsland: Frankrike
Olivia Bonamy
Michaël Cohen

Copyright Noble Entertainment

Förväntningarna var skyhöga och väntan inför skräckisen Ils var outhärdlig och lång. Tre månaders väntan och gråt, nu är den äntligen här. Min förväntan var så pass hög att filmen blev lite av en besvikelse, jag hoppades helt enkelt på för mycket. Men det jag inte hoppades på var den speciella skrämseltekniken som är helt ny och oanvänd. Men om den var bra? Det ska vi ta reda på...

Clementine är lärare på en förskola, Lucas är författare och jobbar hemma - i deras stora ödsliga hus mitt ute i ingenstans bland skogarna i rumänien. Början av filmen var självklar, Moreau och Palud introducerar "monstret", eller antagonsiten, för vi får aldrig riktigt se vad det handlar om för ond jäkel... Men titta närmare... Sedan får vi en snabb blick på Lucas och Clementines liv i ca 10 minuter. Sedan snackar vi 60 minuters total, non-stop skräck från första minuten. Det är alltså bara 10 minuters gäspande. I en hel film!

Det stora huset är långt ifrån färdigt och ser lite ut som ett stort ruckel, fast det är en herrgård. Mot natten börjar det hända kusliga grejer. Telefonen ringer, bilen blir snodd och obskyra ljud knackar och skrapar överallt i huset... Titta närmare... Clementine och Lucas måste inse; de är inte ensamma. Ganska snart går det upp för oss i publiken att det handlar om en lek, "De" skrämmer utan att riktigt försöka ta kål på en, vilket avskräcker lite, om man inte fattar detta snabbt. Men efter ett tag förändras leken och blir blodigt allvar...Titta närmare...

Jag vill inte förklara mer än så, för Them är en sån där skräckis man gärna berättar de 5 första minuterna av, sedan måste ni själva få uppleva det jag fick uppleva. Men jag måste ändå ger en slags ledtråd, för genom hela filmen, som är filmad på ett speciellt sätt - för att fånga omgivningarna samt skådisarna på ett rätt fult sätt - för att man ska se något annat också. Ledtråden ni får hittar ni i texten. Polarna märkte knappt detta för de hade roligare med varandra istället, men jag såg det de inte såg och jag blev fruktansvärt rädd och fick rysningar genom hela filmen a lá Shyamalan.

Skickligt gjord film, allt från musik och foto till skådespeleri och skrämseleffekter utnyttjas till fullo och bidrar till att skapa en sjujäkla stämning som man snabbt tar till sig. Upplösningen och förklaringen var dock en besvikelse, den kom aldrig riktigt som en chock utan smög sig in som att man skulle ha förstått det redan från första början och det gick heller inte ihop med den lilla leken finn fem "fel" som regissörerna vill att man ska lägga märke till - vilket jag gjorde och det var grymt bra gjort.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 2

På biopremiären satt jag med 50 pers till i en salong som hade plats för 200 till. Vilket jag tycker är skandal, visst den är fransk, men filmen är en av de mest originella skräckisarna jag sett. Jag ger Them en svag fyra; tunn story men det är skräck det handlar om, och jag lovar, du kommer bli rädd...Om du tittar närmare...

TheHobbit

Riktigt tråkig! Inte det minsta läskig, jag var nära på att somna. Inget jag tänker se igen.

Obehaglig och välkommen skräckfilm som berättas på ett effektivt sätt. Filmen är till manuset inte speciellt nyskapande men hela känslan känns som ett steg åt rätt riktning i dagens annars monotoma utbud av skräckfilmer. Personligen lider jag inte av längden eftersom jag gillar att somliga saker uteblir utan förklaring, det gör allt mystiskt på något sätt. Sevärd.

sjuk film, fattar inte att detta kan vara en verklighetsbaserad film. riktigt obehaglig

Elemental

Jag måste säga att jag hade väntat mig rejält mycket mer än vad jag blev tilldelad. Them är fruktansvärt seg och enformig. De flyr från sitt hus efter att några inkräktare tagit sig in, de blir jagade genom en skog. Skådespelarna lever sig in i rollerna väl, men de agerar ibland så fruktansvärt korkat. Them är inte ens godkänd enligt mig. Är du sugen på att se en skräckfilm utan spöken, zombies och skrämselscener kanske Them kan passa dig, men personligen tycker jag inte det finns något att hämta här. Vill du se en sån här typ av film, se The Strangers istället.

märklig film det måste ja säga..eden lake och them e lika på sitt sätt..kan inte förklara vrf...men visst det va en bra film fast ändå inte..

svag 3

mmaaddee

den här filmen var inte direkt bland dem bästa jag sett. den hade ingen riktig handling utan gick mest ut på att paret blev jagade runt i huset. man väntade hela tiden på att något skulle hända men det gjorde det inte. den var ändå helt okej i början och i slutet, men hela "mitten" va ganska utdragen. gillar man riktigt läskiga filmer är inte den här att rekomendera.

TheHobbit

ronnbackmeisterJR

Riktigt läskig stundtals och ganska annorlunda och sevärd, kanske höjer sig något mot slutet också.

LittleDeadGirl

Den påminner mig mycket om The Blair Witch Project. Men jag måste säga att denna filmen inte alls var lika bra som Blair Witch. Blev riktigt besviken. Men... okej då, den var väl okej.

Biopremiär: 2006-11-24