Michael Clayton

Michael Clayton Köp filmen på CDON

Handling: Klockan är tre på morgonen och på ett snöigt Manhattan lyser fortfarande ljusen på en välrenommerad advokatfirma där frenetisk aktivitet pågår. I en cell på ett fängelse i Milwaukee beskriver den framstående advokaten Arthur Edens vad det var som fick honom att slänga av sig alla kläderna mitt under ett vittnesmål och förklara sin kärlek till en nittonårig flicka tvärs över rättssalen. På en ödslig landsväg stannar Michael Clayton sin bli vid vägkanten för att kliva ur och få lite luft. När han gör det, exploderar bilen.

Vad är det som sammanlänkar de tre händelserna? Det är Michael Clayton. Han är nyckelpersonen på advokatbyrån Kenner, Bach and Ledeen, men han är inte jurist eller advokat… Han är den som håller i nyckeln till den skattkammare där allas hemligheter finns förvarade. Han är mannen som en delägare ringer när han varit inblandad i en smitolycka som han inte vill ska avslöjas, mannen som högsta chefen kontaktar då hustrun råkat i slagsmål med sin senaste älskare. Men de tre sista händelserna får Clayton att göra något han aldrig gjort förut – istället för att mörka det som hänt börjar han gräva i det…

Regissör: Tony Gilroy
David Lansbury
Bill Raymond
David Zayas

Copyright AB Svensk Filmindustri

Michael Clayton är en väldigt fin film som griper tag och känns oerhört ärlig. Ifrågasätter också allt mygel som existerar bland många stora företag som bakom den fina fasaden egentligen aldrig sätter kunderna i fokus utan bara är nöjda så länge pengarna strömmar in. Sånt vet vi och vi ser det dagligen på nyheterna, men filmen handlar inte bara om det.

Inledningen är ruskigt bra - då vi hör Wilkinsons röst - och även om det tar ett tag innan man fattar vad allt går ut på så insåg jag rätt tidigt att detta inte är vilken film som helst. Jag antar att många kommer tycka den är väldigt seg och inte orkar engagera sig tillräckligt, samtidigt som det egentligen inte går att säga att filmen är kass. Den har ett budskap som den förmedlar på ett lugnt och gediget sätt och tillsammans med den utsökta regin/fotot blir den just det - en gedigen film.

Som sagt en väldigt fin film med utsökta prestationer av främst Clooney och Wilkinson. Den har liksom inga fel förutom att den då kanske har en tendens att verka seg fast den inte är det. Svårt att förklara faktiskt. Hursomhelst bör man se den, men förvänta dig en viktig film som kräver engagemang från tittaren. Då blir du säkerligen rätt nöjd.

Mattias15

En Stillsam film med en fantastisk bra avslutning, inte bara upplösningen utan eftertexterna även dem. Alltid lika härligt när man inte lämnar biosalongen direkt, utan kan sitta kvar en stund och njuta av filmen samtidigt som man tittar på en massa namn rulla fram. Otroligt effektiv sätt att visa eftertexterna på, ni kommer att förstå om ni ser filmen.

Själva filmen är svår och var inte alls lätt att komma in i, det har tagit flera dagar för mig att komma in i filmen. Budskapet som regissören förmedlar är inte glasklart, samma sak är det med Huvudpersonen Michael Clayton. Jag tycker världen målas upp riktigt realistiskt och filmen visar varför sådana här tankeväckande konstvärk behövs, livet handlar inte bara om att tjäna pengar.
Det förstår Arthur Eden (skickligt spelad av Tom Wilkinson) efter många års trogen tjänst, och han börjar motverka sitt gamla företag. Då blir det Michael Claytons uppgift att fixa problemet och Prata Arthur till rätta. Ingen lätt uppgift då Michel Clayton även har egna problem att kämpa emot. George Clooney gör en mycket bra roll, det bästa jag sett av honom.
Filmen är egentligen inte tankeväckande utan det här vet alla om, men den påminner om att inte lita på storföretagen. Filmen ger en del hopp eftersom den visar att om en eller två personer går emot systemet kan det göra skillnad. En Stark Trea efter att ha sett den en andra gång nu.

När jag nu sett den för andra gången, kändes det som jag sett den "på riktigt". Bitvis kändes det som en ny film. Första gången kändes den bra inledningsvis och mot slutet, men platt där emellan. Nu kände jag hur den tätnade mer och mer och uppskattade det mesta ett snäpp mer. Därför blir det en svag fyra denna gång (mot en trea första gången).

martin88

En film som kunde blivit ett mästerverk men snubblar lite på sig själv i mina ögon. Visst är det bra att man inte fattar allt i början men det blir lite väl rörigt innan det verkligen börjar bli greppbart och sen tycker jag gott att slutet kunde förlängts en aning. Intressant handling och bra skådespelare! Starkt trea.

En klar -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: The Truth Can Be Adjusted

Detta var en klart positiv överraskning. En riktigt välgjord film utifrån ett välskrivet manus av en ambitiös förstagångsregissör *. Bästa rollen jag sett Clooney prestera (!). Tilda Swinton är också riktigt bra och fick Oscar ** för bästa biroll (!), men jag tycker framförallt Wilkinson gör sitt livs roll här, men då har inte jag sett "In the bedroom" å andra sidan. Annars har filmen stundtals rätt snyggt foto och känns annorlunda och lite nyskapande på nåt sätt. En helt klart spännande thriller som är värd att ses.
Filmen hamnar klart i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om.

Trivia: ** Was the only movie at the Oscars in 2008 to receive more than one acting nomination -- it received three. / * Denzel Washington turned down the title role. George Clooney also originally turned it down, saying he was skeptical on working with a first-time director. / Three previous Best Director Academy Award winners served as producers and/or executive producers to this film: Sydney Pollack (Producer), Anthony Minghella (Exec. Producer) and Steven Soderbergh (Exec. Producer).

lindajjj

En stark fyra. Jag gillade verkligen den här filmen. Bra stämning, enormt bra musik, bra manus, bra klippt - och George Clooney har nog aldrig varit bättre.

Det här är en kvalitetsfilm från Hollywood som imponerar på flera plan. Jag gillar det lugna berättandet, filmningen och den underbara musiken av James Newton Howard. Regissören Tony Gilroy har verkligen lyckats skapa något eget. Flera scener etsar sig fast i minnet och avslutningsscenen är dunderljuvlig, även om den känns smått stulen från Mandomsprovet. Det gråa och smått konspiratoriska för tankarna till Network. Det lunkiga tempot gör dock att man inte riktigt vet varåt filmen ska dra, vilket ibland är smått frustrerande. Utifrån det väntade jag mig en smart och komplex upplösning, men istället visar det sig att det i grunden är en tämligen banal historia. Tilda Swinton anser jag något oförtjänt fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll. Hade hellre gett den till Tony Gilroy.

lolu

En fin och väldigt smart film som kräver att man hänger med för att förstå. Jag trodde det skulle vara lite mer spännande, men tempot är relativt lugnt. Fast bra är den.

Mattias15

Biopremiär: 2007-11-09