Black Book

Krig:

Black Book Köp filmen på CDON
Krig:
3,7

Handling: Utspelas under andra världskriget. En ung judisk flicka överlever kriget i Holland och går med i motståndsrörelsen för att finna personen som förråde hennes föräldrar när de försöke fly till säkerheten i söder.

Regissör: Paul Verhoeven

Frank Lammers
Matthias Schoenaerts
Johnny de Mol
Xander Straat

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: To fight the enemy, she must become one of them.

Naja, detta är en helt ok film att se för en kväll med spänning så det räcker. Den blir aldrig tråkig trots dess längd på 2 t 25 min. Men det är något som känns halvt b-aktigt över filmen, dess budget och dess berömda regissör till trots *, vilket retar mej eftersom det sänker filmens totalbetyg.
Söta van Houten, som spelar kvinnliga huvudrollen, är bara sådär som skådespelare och timing är inte hennes starka sida (även om hon kan tala 4 språk flytande och kan sjunga bra i filmen). Vid ett tillfälle i mitten ca, vilket inte bara var hennes fel utan också klipparens, känns det som en onödigt och ologiskt långsam reaktion då hon märker att hon kommer att bli jagad - en jätteblunder, om ni frågar mej. Annars är Koch (från De andras liv)s som Müntze bäst, medan Berkel som general Käutner, Hoffman som motståndsmanen Akkermans, de Vries som notarien Smaal och rätt många andra trovärdiga i sina större eller mindre roller.
Nej, filmen hamnar inte i min DVD-samling. Detta kan, men vill man inte se om trots bra story/manus. Att den borde ha varit ett Oscarsbidrag som bästa utländska film (2007) håller jag inte med om alls - detta särskilt som den svenska och mycket bättre filmen Maria Larssons eviga ögonblick av Troell inte fick vara med och tävla (2009). Nej, Oscarsklass håller filmen inte och det höga medelbetyget på IMDb känns inte rättvist till dags dato (20090125).

Trivia: * With a budget of approx. 16 million euros, this is the most expensive Dutch movie to date. / Carice van Houten did all her own singing for the movie.

En spännande film med bra skådisar och bra story. Mycket sex och våld. Samt avföring.

Välgjort, välspelat och helt enkelt bra. Förstår inte hur filmen inte kunde bli Oscarsnominerad för bästa utländska film.

En välgjord, nästan episkt krigsdrama av Paul Verhoeven som har gått tillbaka till lite av sina rötter. Han gjorde ju den kritikerrosade "Soldaat van Oranje", som jag dock tycker är lite bättre. Som sagt, den är välgjord och välspelad. Faktiskt något förvånande att den inte blev oscarsnominerad för bästa utländska film.