Severance - Teambuilding

Severance - Teambuilding Köp filmen på CDON

Handling: Det är dags för en firma-utflykt för försäljningspersonalen på ett stort multi-internationellt vapenföretag. Hela gänget åker på en resa till Ungern för att bo vid bergen ett par dagar, syftet med resan är att arbetskamraterna ska komma närmre varandra och lära känna varandra helt enkelt. Väl vid huset de ska bo i upptäcker de att ingen är där och att omgivningen är väldigt underlig, det visar sig ganska snart att inget av det stämmer alls. Arbetskamraterna lyckas med resans syfte då de måste kämpa tillsammans mot en mordgalen krigsexpert...

Regissör: Christopher Smith
Claudie Blakley
Andy Nyman
Babou Ceesay
David Gilliam

Rysare med inslag av humor. Vissa helt knäppa scener, men även vissa helt seriösa. Rolig blandning alltså.

kalles

Rätt kul, känns ungefär som om ett manus till en "The Office"-långfilm har hamnat i händerna på Eli Roth..

Den var dock ganska trist och löjlig mellan varven och jag förstod aldrig riktigt vad skurkarna var för typer egentligen..

Men vissa skämt och konversationer var skitroliga..

Detta är bland det bästa jag sett från Storbritannien. Och jag ÄLSKAR storyn, bara den är skrämmande nog när filmen väl tappar det där läskiga, och, övergår till något helt annat. Det är snyggt utfört och väldigt överraskande. Skådespeleriet är i toppklass och här har Christopher Smith (Creep) blandat skräck, action och komedi på ett helt fantastiskt sätt. Vi ser ljusa stunder, både komiska och tragikomiska och filmen genomsyras av en väldigt mörk ton, lite typisk svart brittisk humor. Det är underhållande, läskigt och samtidigt väldigt kul. Det blir en stark fyra till Severance, en helt fantastiskt rulle, men något hindrar filmen från en femma och det är just realismen, att allt känns lite överdrivet och rätt-på-kör-bara - vilket i och för sig var uppskattat. Men en fyra är den värd, kanske, kanske mer.. I framtiden.

Antonlikemovies

Rolig skräck/komedi.
Danny Dyer är en skådis jag gillar skarpt och i Severance visar han vad han går för.
Även de andra skådisarna i filmen gör bra ifrån sig.
Filmen i sig är både seriös och oseriös, älskar slutscenen när de är på sjön.
Klar 4a

Helt klart underhållande och gjord med glimten i ögat. Duger bra som lättsmält nöje.

BlackHawk

nej nej nej,,, vilket bottennap, att blanda rysare med lite komedi är kul ibland men inte hela tiden då det förstör spänningen.

Att 6-8 starka män med vapen inte kan döda 2 skadade personer är otroligt när dom dödat alla andra som flugor. Alldeles för förutsägbar..

Den börjar bra men avtar och spårar ur helt. Om man vill se en bättre film så rekommenderar jag "Wilderness".

Godkänd men inte mer, dock får den ett + för scenen där han skjuter ner ett flygplan.:)

Christopher Smith börjar i mina ögon utmärka sig som en rätt intressant regissör. Efter att ha sett Severance och den tidigare filmen Creep (2004) gör han ett vågat och underhållande intryck - den här killen är inte rädd för att vara okonventionell och testa nytt. Just det gör Severance till en framför allt väldigt roligt film. Hysteriskt roliga dialoger i massor, ett annorlunda soundtrack - att se någon bli mördad till klassisk musik är en speciell upplevelse - och överraskande bra skådespelare. Nog för att inledningsscenen i mitt tycke kunde ha skrotats helt då den känns rätt malplacerad, men den gjorde mig definitivt nyfiken på resten av filmen. Klart ologiska detaljer och smått förutsägbar intrig i vissa skeden, men det kan jag egentligen överse med - det är ju så förbannat roligt! Severance siktar inte på några högre höjder utan vill bara underhålla, och det gör den alldeles utmärkt. Smith växlar ivrigt mellan vågad feel-good och blodig terror - det allra värsta är kanske när Gordon fastnar med foten i en björnsax. Annorlunda och skön film där min favoritscen utan tvekan är den mot slutet då George marscherar ut med sitt vapen för att konfrontera mördarna. Underbart låtval till den scenen!
"Listen, I wanna say something to you. Sometimes I act like an idiot, you know? I say things when I shouldn't, and ... Shit, I've left Gordon's foot on the coach."

Filmens första timme överraskar mycket positivt. Det är både roligt och skrämmande, utan att vara rysligt. En skön stämning helt enkelt. Tyvärr övergår den allt mer till "Hostel"-liknande under sista halvtimmen och det sänker betyget. Synd att den inte kunde hålla samma standard och inriktning som under första timmen, då hade det blivit en fyra. Men sevärd för 2/3 av filmen alltså.

Star-Basse

Bra skräck med lite humor! Se den!

Filmen är både i färg och svartvit