Vad vinden sår

Vad vinden sår Köp filmen på CDON

Handling: Filmatisering av Jerome Lawrences och Robert E Lees pjäs om den s.k. Scopes Monkey-rättegången 1925. Den åtalade var en skollärare som arresterats för att han undervisade om Darwins utvecklingslära. Tracy spelar Henry Drummond som är försvarsadvokat och en förkämpe för demokratiska rättigheter och March spelar den fundamentalistiska åklagaren Matthew Harrison Brady.

År: 1960

Norman Fell
Gordon Polk
Hope Summers

Copyright MGM Home Entertainment

Det här är en rättegångsfilm med intressant story som dock förvaltas illa. Filmen bygger på en verklig händelse och handlar om hur en naturvetenskapslärare ställs inför rätta då han lär ut Darwins evolutionslära, som går stick i stäv emot den kristna tron. Framför allt är det den barnsliga dialogen som förstör filmen och själva rättegången framstår som rena sandlådan. Skulle gärna vilja se en nyinspelning av den här filmen, men får nöja mig med de tv-versioner som finns så länge.

Inte den klassiker jag hade trott och hoppats på. Saknar det där som gör den minnesvärd och det blir mest "jaha, var det inte mer än så". Bra skådespeleri, fint svartvitt foto, men man kommer inte fram till något nytt direkt.

Filmen är svartvit