Du levande

Musik:

Du levande Köp filmen på CDON
Musik:

Handling: Roy Anderssons nya film visar den mänskliga varelsen, i hennes storhet och i hennes ynklighet, hennes glädje och sorg, hennes självsäkerhet och vilsenhet, hennes längtan efter att bli älskad och bekräftad; en varelse som man både vill skratta åt och gråta över.

"Människa är människans fascination" är ett uttryck som ligger till grund för Du levande. Människan som en social varelse är i vid bemärkelse beroende av andra människor. Hon är inte bara människans glädje utan också människans bekymmer, hennes hot och hennes sorg. Därmed är hon ständigt föremål för vårt intresse.

Regissör: Roy Andersson
Originaltitel: Du levande
Alternativ titel:You, the Living (Internationell titel)
Ursprungsland: Sverige, Tyskland, Frankrike, Danmark, Norge

Björn Englund
Gunnar Ivarsson
Eric Bäckman

kalles

Ett mästerverk precis som "Sånger från andra våningen", men med mer glädje och lättsamhet..

Hur fantastisk lyckas inte Roy Andersson med att avhumanisera och bortfilmatisera karaktärerna med enklaste dragen möjliga, lite smink och oengagerade vinklar..

För mig handlar filmen om att alla människor måste kunna utrycka sina känslor i något forum, vare sig det är mot en lågstadieklass eller sin svärmor under en söndagsmiddag..

Mer varken kan eller vill jag utveckla min syn på filmens handling och budskap här, finns alldeles för ycket att säga..

Musiken av Benny Andersson är fantastisk, Roys lågmälda humor träffar rätt varje gång, och framförallt är det fantastiskt hur han använder sig av studioarbete och ej digitaliserade specialeffekter för att skapa sitt verk;
Tänker framförallt på t.ex scenen med det svävande huset..

Se filmen, njut och diskutera den med dina kamrater..

En till fempoängare till Roy Andersson helt enkelt!!

Precis sett på "Du levande". Otroligt Beige, Grå och dyster film. Surrealistisk och teatralisk. Väldigt bra.

KarinLovisa

Mycket bra! kärlek och depression till orkestermusik.

3- för en annorlunda film. Melankolisk samtidigt som man ibland skrattar till. Bakom det sorgsna finns humorn gömd. Ingen handling men häftigt skådespel om människors beteende. Kul att ha sett men inget jag skulle se igen. No way!

Gunnar Bergquist

Rätt rejält överskattad. Pekoralvarning utfärdas. Finns dock en bra scen, när de gifter sig och är på ett tåg.

KarinLovisa

Mycket bra! kärlek och depression till orkestermusik.

struwe

känns som en upprepning på sånger från andra våningen men här står det i stå tyvärr.En del intressanta inslag och en del roliga saker,men känns alldeles för segt.Godkänt

martin88

Roy Andersson har här lyckats skapa en mycket märklig men bra film! Den är väldigt tragisk och många gånger även rolig. Ett antal scener är dock direkt dåliga och det sänker helhetsbetyget. Skådespelet är i stort väldigt bra, men även här finns en del brister kan jag tycka! Det vägs ju dock upp av många helt otroligt smarta och roliga delar och betyget hamnar till slut på en trea!

Robert_Eriksson

Lika hög klass som "Sånger från andra våningen" håller den inte riktigt, men Roy Andersson har på nytt lyckats skapa en snygg, tragikomisk, annorlunda och bra film. Den bittra kvinnan som gillar alkohol är hysteriskt rolig. Värd en svag fyra.

Biopremiär: 2007-09-21