Hostel 2

Hostel 2 Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Tre unga amerikanskor är och studerar i Rom över sommaren. De luras iväg till ett slovakiskt vandrarhem av en modell i deras klass. Snart får de uppleva sina livs grymmaste helg...

Regissör: Eli Roth
Stanislav Ianevski
Jay Hernandez
Jordan Ladd

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

För att vara en uppföljare håller den förvånansvärt hög klass. Det märks att budgeten är betydligt högre och det gör att manuset till vissa delar kan accepteras trots att karaktärerna kan bete sig lite väl överdrivet ibland. Som helhet tycker jag ändå att det funkar väldigt bra och spänningen är på topp. Jag gillade ettan mycket och skräms och fascineras av hur dessa onda människor beter sig. Det är något så väldigt sjukt över alltihop och sånt älskar jag. När alla sitter där med sina mobiler känner man hur nackhåren reser sig. Brrr!

Lauren German är strålande i huvudrollen, överglänser resten med hästlängder. Hennes utseende går inte av för hackor heller. Hon ser ut som Jessica Biel, Amy Smart och Milla Jovovich i en och samma person. Kan det bli mer rätt? :)

En film definitivt i min smak och snäppet bättre än föregångaren.

Kändes väldigt förutsägbar, har man sett ettan vet man nästan vad som kommer att hända. Handlingen är ungefär densamma..

Jag måste medge att jag såg den här filmen under falska förespeglingar. En ondskefull kompis insisterade på att Hostel 2 absolut var en fristående film och att man utan problem kunde se den innan ettan. Så är det inte alls. Inledningen bygger helt på den föregående filmen, och jag blev inte bara förvirrad - jag blev också arg på min elaka kompis.
Skådespelarna är inget vidare och filmen känns väldigt överdriven och dum. Jag har hört att vissa drar paralleller till Saw-filmerna, men det förstår jag verkligen inte. Det enda Saw och Hostel har gemensamt är de brutala dödsfallen, och nog finns det fler filmer än dessa som är grymma och blodiga, så varför just Saw? Jag jämför hellre Hostel med My Little Eye (2002), och då jag måste utveckla mig ganska detaljerat bör ni som inte har sett My Little Eye sluta läsa här.

SPOILER - My Little Eye

Det fina med My Little Eye är att det visserligen pågår en liknande verksamhet som i Hostel, men då detta skildras ur deltagarnas perspektiv återstår spänningen. Som tittare vet man helt enkelt inte vad som pågår - man befinner sig i samma sits som dessa otursamma flickor och pojkar som plötsligt upptäcker att de är deltagare i en snuff-lek över Internet. I Hostel beskrivs den här verksamheten som en helt vardaglig företeelse, vilket gör att jag snarare stör mig på ondskan och brutaliteten hos människorna som står bakom detta, än ryser av fasa. I jämförelsen vinner alltså My Little Eye med hästlängder.

SLUT PÅ SPOILER

Kort sagt är Hostel 2 en korkad, billig och fantasilös filmmed dåligt skådespel framför allt av Heather Matarazzo. Kryp tillbaka in under stenen där du gömt dig och sluta förpesta filmerna här framöver, är du gullig. Självklar etta för mig.
"Nostrovia."

stilis

Ett gäng ungdomar tågluffar genom Europa och dem hamnar i Slovakien, där vistelsen blir inte som dem har tänkt sig.

Det är väldigt bra skådespelare och bra regi av Eli Roth.

Det är en himla bra film, samtidigt så får man ta filmen för vad den är.

Ajice

Oväntat ok, men annars är det som en fortsättning på den första nästan.

Jernqvist

En ihopslängd repris av den första filmen. Mer tramsig och tråkig än läskig.

ettan va helt klart bättre men den va ju lite vidrig

Inte lika bra eller "grosst" som första filmen. Den har sina stunder men det blev aldrig samma reaktion på mig som första filmen då jag var nära på att spy flera gånger. Här får vi följa med lite mer runt själva organisationen och följa budgivningar på människor samt följa personer som vill vara med i leken och är villiga att betala ett högt pris för att få "respekt" som dem så fint uttalar de.

Christiian2

Riktigt dålig film och mycket sämre än 1an men funkar helt klart att titta på.

Ludwig06

Mycket bättre än ettan.
Tvåan har ju fokus på mycket mer splatter och inte så mycket nakenscener som det var i ettan.

Biopremiär: 2007-06-15

Hostel (2006)