Death Sentence

Death Sentence Köp filmen på CDON

Handling: Hume blir vittne till hur hans son blir mördad, och eftersom rättssystemet kräver att en utomstående ur familjen är vittne till dådet så blir gärningsmannen frisläppt. Hume tar rättvisan i sina egna händer, vilket utlösar att brodern till mördaren - gängledaren - inte bara vill hämnas utan förgöra Humes familj och inte lämna några spår. Detta gör att Hume blir tvungen att skydda sin familj med alla medel som han kan behärska.

Regissör: James Wan
Kelly Preston
Aisha Tyler
Leigh Whannell

martin88

Historien har väldigt stor potential. Den har alla förutsättningar att bli väldigt gripande och sorglig, men på mig lyckas det inte alls. Allt spårar ur totalt och känns bara löjligt efter ett tag. Dessutom kan inte jag tycka att någon av skådespelarna känns riktigt trovärdiga, möjligen bortsett från Bacon som lyckas relativt bra. Det började annars intressant och trodde mycket på filmen.

En detalj jag stör mig grymt mycket på är den korta sekvensen från en ishockeymatch som var i början av filmen. Visserligen var sekvensen endast på ett tiotal sekunder, men i och med att sekvensen var extremt amatörmässig och overklig kan jag inte annat än störa mig på en sån detalj och det drar ner trovärdigheten för hela filmen (och är det någonting jag verkligen stör mig på i filmer så är det värdelösa idrottsscener, speciellt fotboll och ishockey). Och det är just trovärdigheten resten av filmen också faller på, det blir helt enkelt alldeles för överdrivet alldeles för många gånger, vilket gör att i alla fall jag inte berörs ett dugg. Ett ord beskriver bäst mina känslor för denna filmen - frustration.

James Wan fortsätter att imponera med filmen som verkligen presenterar honom för världen. Då han har lämnat den otacksamma rysargenren och castat en av Hollywoods absolut bästa skådespelare i denna tänkvärda och aktuella film är det svårt att inte bli imponerad. Fin och stämningsfull inledning, mycket bra skådespel av de ledande rollerna och ett otroligt skickligt soundtrack. Jag uppskattar även att Nick, trots att hans karaktär utvecklas på ett skrämmande sätt, aldrig framställs som en kallblodig mördarmaskin, utan som en plågad människa som har målat in sig själv i ett hörn och försöker rädda det han kan innan det är för sent. Han känns oerhört mänsklig och sympatisk hela filmen igenom. Nog för att vissa skeden blir lite plottriga - det går helt enkelt för snabbt och jag hinner inte alltid uppfatta vad som händer. Men Death Sentence är likväl en väldigt bra film med Kevin Bacon i toppform. Självklar fyra till denna mycket gripande rulle.
"Everybody thinks they're right in a war."

Death Wish i ny tappning skulle man kunna säga att Death Sentence är. Det finns flera likheter mellan Paul Kersey och Nick Hume. Båda har förlorat sin familj och båda vill ha hämnd.

Hursomhelst så är Death Sentence en mycket bra film som det är omöjligt att slita sig ifrån. Den har grymma action/slagsmålsscener och imponerande skådespeleri. Kevin Bacon visar ännu en gång att han tillhör eliten av Hollywood.

En klar fyra till en film som bjuder på spännande action, intressant story och bra skådespeleri.

Frida_OSX

bra film. den var intressant, med bra skådespel, dock relativt förutsägbar och slutet får man säga vad man vill om.
mycket stark början, men blir efter lite mer än halva filmen en action film.
En svag 4:a

Milla86

Första halvan av filmen var helt okej. Man känner för Nick Hume och hans familj och kan kanske i början i alla fall förstå hans agerande efter den traumatiska händelsen som hans son utsätts för.

Efterhand börjar saker och ting spåra ur och det blir i stället en ren actionfilm och det var inte vad jag hade hoppats på. Trist med den vändningen. Tror säkert filmen hade kunnat sluta på ett mycket bättre sätt.

En del spänning, en förutsägbar handling och ett avslut som jag anser spårade ur (efter uppvaknandena).
Hade sen svårt att känna för Bacons karaktär efter hans första (kniviga) val vilket för mig sabbar dramat i handlingen.

antoniuz

stark 3'a

Riktigt bra rulle med starka insatser av skådespelarna samt riktigt bra action hela filmen ut.

mycket rå film men utan att han blir en bara mördarmaskin..trodde aldrig att kevin bacon skulle vara så här bra...en av det bästa hämdhistiorerna jag har sett på mycket länge nästan i klass med deaht wish

En intressant och spännande film, med ett bra budskap. Tycker dock att det var för mycket våldsscener- det var onödigt, hade inte behövts då det redan var en så bra handling.. Men i och för sej, gillar aldrig när det är för mycket skjutande. Svag trea.