South Park: Bigger, Longer & Uncut

South Park: Bigger, Longer & Uncut Köp filmen på CDON

Handling: Man får möta Kyle, Stan, Kenny och Cartman, fyra helt ovanliga 8-åringar i den lilla staden South Park någonstans mellan Utah och Kansas. Den kanadensiska filmen Asses of Fire har kommit till stan och den skall förståss ses av de fyra vännerna, trots åldersgränsen. När de sedan kommer ut och svordomarna formligen sprutar ut ur deras munnar imponeras skolkamraterna, men skolan anlitar en terapeut och stadens mödrar protesterar. Detta kan bara sluta i krig...

År: 1999
Brent Spiner
Minnie Driver
Dave Foley

ledge

Utan tvekan en av filmhistoriens bästa komedier. Att omvandla en serie till film har inte alltid varit helt lyckat. South Park som serie är strålande men då jag först hörde att man skulle ändra konceptet till långfilm blev jag lite orolig, skulle 20-minuterskonceptet fungera i hela 80 minuter? När jag väl fick se filmen insåg jag att Parker och Stone hade lyckats.

Av många kommentarer kan man avläsa att många ser South Park som ren kiss- och bajshumor. Detta är i mina ögon en förenkling. South Park är och förblir en av de mest smarta serier som någonsin har gjorts. Här handlar det i huvudsak inte om kiss och bajs, även om den ingrediens ingår, utan om satir. Få tecknade serier har så tydligt kritiserat och ifrågasatt vår moderna värld som South Park! I långfilmen blir detta extra tydligt då man kritiserar västvärldens dubbelmoral, censur, främlingsfientlighet, politik, media och idioti i största allmänhet.

Att Parker/Stone dessutom utformat filmen som en musikal visar att de har originalitet och talang. Flera av sångerna är dessutom riktigt bra. Jag kan fortfarande komma på mig själv med att nyna på "hits" som Blame Canada och Uncle fucker.

Jag kan klart rekommendera denna komedi till alla, och jag tror att dess budskap kommer att vara minst lika aktuellt om 50 år som det är idag.

frasmannen

Den enda av de musikaler jag sett som är värd att se igen. För en musikal är det ju verkligen. En animerad sådan. Filmen kommer kanske inte upp till den klass som de bästa halvtimmes avsnitten har gjort men den är ändå en riktig höjdare. Som vanligt levereras här mycket samhällskritik mot amerika, och det är som vanligt mycket smart skrivet och bra utfört. South Park är en väldigt viktig serie med sunda värderingar som betydligt fler människor borde ta till sig. Låt er inte skrämmas av det ibland lite hårda språket. Rekommenderas varmt.

movie-king

haha älskar serien och filmen

ledge

Väldigt löjlig, men går att se en gång. Inget jag ser igen, och efter att ha sett filmen blir jag inte sugen på att titta på serien heller.

Spike

Usch nej, jag avskyr south park så fruktansvärt mycket och att titta på den här filmen gjorde inte saken bättre.

madeleine_g

Ordentligt barnslig. Kiss och bajs humor är inte riktigt min grej. Kändes som ett enda långt south park avsnitt. Och om jag ska vara ärlig så förstår jag mig inte riktigt på dem, överhuvudtaget. Förstår liksom inte hypen runt de här små feta barnen som hela tiden råkar ut för diverse saker. Det enda roliga i filmen var väl när de som vanligt tar dö på kenny.

Cornfield

Riktigt riktigt riktigt bra och skön film!
Det som inte så många vet är att denna stad ska föreställa va staden Columbine där Skolmassakern utespelade sig för ca 10 år sedan, skaparna gick i den skolan osvosv.

Roligt, skönt tecknad och bra musik!

Rauk_boy

Mycket skönare än serien. Nu har jag inte sett hela, hela filmen men det jag sett har varit riktigt kul. Jag är inget South Park-fans utan gillar Simpson bäst men detta är kul, väldigt kul.

Filmen är animerad