IdiotRepubliken

IdiotRepubliken Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Menige Joe Bowers är en sann medelmåtta och arbetar som bibliotekarie när han väljs ut som försöksperson i ett topphemligt experiment inom amerikanska försvaret. Tillsammans med den prostituerade Rita ska han försättas i sömn i ett år. Något går dock fel och när han vaknar upp efter femhundra år är världen inte längre så lik den han lämnade. Eftersom de ointelligenta har blivit så många fler har de intelligenta männsikorna helt enkelt utrotats, och hela samhället har blivit oerhört dumt.

Regissör: Mike Judge
Originaltitel: Idiocracy
Luke Wilson
Maya Rudolph
Dax Shepard
Andrew Wilson
Turk Pipkin

Tja, Luke Wilson är utan tvekan en av de få skådisar jag verkligen avskyr. Därför är det skönt att få se honom i en roll som verkligen gör honom rättvisa - nämligen en total medelmåtta. Först när alla andra är idioter framstår han som smart. Dax Shepard är dock riktigt skön som Frito.

Filmen i sig är definitivt underhållande och kryllar av skruvade ingredienser. Jag gillar särskilt scenen på "sjukhuset" och den tvångslobotomerade sjuksköterskan. Helt oslagbart! Tyvärr lägger filmen för mycket energi på att vara rolig och absurd, och tappar en hel del i ren kvalitet. Luke Wilson är lika dålig som vanligt, Maya Rudolph är inte heller något vidare och den är ofta skrämmande ologisk. Inte en chans att forskare bara skulle "glömma" att de sövt ner två stackare på en miltärbas. Idiotrepubliken tål att ses en gång, sedan blir den tjatig och ointressant. Dessutom måste jag tillägga att man verkligen har fått begreppet evolution om bakfoten. Det som driver evolutionen framåt är inte hur fruktsamma människor är, utan vilka egenskaper som för tillfället är eftertraktade och skapar starkare individer som lever längre liv. Man kanske hade så kul med sin spejsade scenografi att man glömde faktakoll? Billigt och oproffsigt.
"Gatorade is what crops need. Cause it's got electrolytes."

djerryg

En helt klart intressant film om hur framtiden skulle kunna se ut om hundra år. Egentligen en väldigt tragisk framtidsvision där alla har blivit helt fördummade och för lata för att tänka själva. Det är samtidigt väldigt mycket humor i det.

KarinLovisa

Det om filmen som fick mig att skratta mest, jag citerar: "tyvärr verkar den rikta sig till en publik som är lika korkad".

Det här är en film med intressant koncept om den fördummade människan i framtiden, men tyvärr verkar den rikta sig till en publik som är lika korkad. Det är glest mellan skratten och humorn är sanslöst fånig och långt ifrån min smak. Storyn hade potential att bli något skarpt, men det blir idel trams istället. Knappt godkänt.

rastapopolos

En höjdarrulle! Man ska nog inte analysera den allt för mycket bara... Passar ypperligt till fredagsmys.

Ludwig06

Helknasig komedi om hur människorna blev allt mer och mer efterblivna under de 500 åren medan de enda två smarta bara sov i djupfrysta kistor.

Regndroppe

En väldigt speciell film.
Handlar om evolutionen, jag hoppar innerligt att människan inte blir så lat.
Men den var rolig, även om det inte är min typ av humor.

njaaa vet ej vad jag ska säga om filmen..tyckte när jag såg den att den va kul men sen efter jag såg det va den rätt fjantigt så en svag 2 får den pga alla dåliga och tråkiga skämt..storyn va rätt kul faktiskt och luke passa i rollen men resten höll inte måttet:P