Smokin' Aces

Smokin' Aces Köp filmen på CDON

Handling: När Las Vegas-trollkarlen Buddy 'Aces' Israel vänder sina maffiakontakter ryggen och dessutom väljer att bli ett vittne för FBI, reser sig hela den undre världen som en man, fast beslutna om att Buddy inte ska få dra onödigt många andetag till. Buddy har bara ett val: att överlämna sig åt prisjägaren Jack Dupree. Frågan är bara om Jack är den man man vill sätta sitt sista hopp till.

Regissör: Joe Carnahan

Peter Berg
Wayne Newton
Alex Rocco
Matthew Fox

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Det här är en gangsterfilm som är våldsam och rörig, men utan att bli särskilt smart eller underhållande. Framför allt saknar jag den karisma som krävs hos karaktärerna för att jag ska engageras till fullo. Dessutom finns det inte riktigt någon att sympatisera med, utan man sitter tämligen apatisk filmen igenom. Ganska kul twist, men trovärdigheten är inte den bästa. Slutscenen är dock grymt snygg och jag njöt till fullo av den. Betyget blir en svag trea.

Smokin’ Aces är titeln på Joe Carnahans nya film. Han är rätt okänd inom film, kanske för att han bara gjort ett par filmer. Däribland den hårdkokta snutrullen Narc. I en exklusiv trailer jag såg för ett tag sedan berättar Carnahan lite om sin nya film. I 20 sekunder, sedan kommer en bil flygandes rätt genom reklamskylten han står framför. Med det menar Carnahan alltså att Smokin’ Aces kommer bjuda på något extra. Om så var fallet? Det ska vi ta reda på.

Eftersom Smokin’ Aces är en film full av namn och karaktärer så valde Carnahan att köra en berättarstil och textad introduktion i början av filmen för att snabbt sätta oss in i handlingen. Det påminner väldigt mycket om Guy Ritchies (Snatch) sätt att starta en film på och det fungerar faktiskt med tanke på hur många viktiga figurer som spelar stora roller. Bland de stora namnen kan jag nämna att Ben Affleck, Ray Liotta, Jeremy Piven, Ryan Reynolds och Andy Garcia medverkar i Smokin’ Aces, samt en godkänd debut som skådespelerska av Alicia Keys - som spelar en av torpederna.

Det är främst torpeder som Smokin’ Aces handlar om; yrkesmördare som alla är ute efter en och samma snubbe, nämligen Buddy “Aces” Israel, och skälet till varför de är så många? Han har ett pris på sitt huvud och det är inga småpengar, nämligen 1 miljon dollar (!). Det är alltså så att Buddy “Aces Israel - en Las Vegas underhållare och trollkarl som inte bara sysslar med Show Biz - har lagt sig i sådant han inte ska ha att göra med. Han bedrar bossen Primo Sparazza (Joseph Ruskin) och får ett pris på sitt huvud för att han inte ska läcka till polisen - som redan lagt vantarna på “Aces” - och de är hans första prioritering eftersom han kan stoppa Sparazza för gott. Men med tanke på det höga priset så är varenda yrkesmördare i världen nu efter “Aces” - det handlar bara om vem som hittar honom först - och de vill åt honom till varje pris.

Om jag skulle placera Smokin’ Aces i en kategori så skulle jag skapa en ny och ge genren namnet “Ultra-Action“. För något så actionfyllt har nog inte sett förut. Nästan, för trots att det bjuds på rediga actionscener som varar jävligt länge och håller tempot igenom filmen, så bjuds det inte på något speciellt visuellt eller grafiskt sett - snygga actionscener, men inte makalöst häftiga. Det är ingen tvekan om att Smokin’ Aces är en bra action. Däremot så tappade jag intresset ganska snabbt pga den oengagerade storyn och skådisarnas insatser. Många korkade - men roliga - one-liners och många bisarra ögonblick. Det jag tyckte bäst om var den knasiga familjen som dyker upp i mitten av filmen - en hyperaktiv vit unge som sparkas och snackar förortslang, samt en gullig pratglad tant som diggar vuxenleksaker som går på batteri. Jag skrattade hutlöst mycket under den scenen. Helt galet.

Gå och se Smokin’ Aces på bio, för den är inte mycket att ha på dvd, såvida du inte pangar upp ett stort biosystem. Spar på pengarna och upplev bra action på bio istället - det är värt det. Trean blir stark.

Nåt saknas för högre betyg av en film som borde få högre med så många stjärnor i.

Actionfylld rulle med övertygande spel.
Klar trea!

Angelus

En medelmåttigt gangsterfilm dock med en himla massa kända och bra skådisar men ingen av dem gör något stort jobb, Alicia keyes var både het och bra som lönnmördaren Georgia Sykes, snygga scener, sbyggt foto, urkass riktigt värdelös och förväntat slut

Hyfsat underhållande, men även ganska rörig och oengagerande. Vissa scener lyser, men helheten landar på en stark tvåa.

Det är så klart coolt och häftigt och underhållande, men nog har jag sett liknande tidigare och börjar helt ärligt bli lite trött på hur Hollywood försöker göra en simpel story krånglig genom att blanda in så ofantligt mycket folk och så ofantligt mycket snabba klipp att man blir helt snurrig. Har liksom blivit standard idag av nån anledning. Helt okej trea!

miffo

En härlig röra av rättsväsendets 'gun-toting' avdelning, yrkesmördare, maffia, avdankad illusionist och bounty hunters (tror jag bott på Irland för länge, kan inte komma ihåg vad det here på svenska).
Allt börjar med ett samtal från en av dom högsta inom maffian som avlyssnas av FBI angående ett beställningjobb på en Las Vegas illusionist som lyckas trassla sig in i maffian och trampat på ömma tår. Detta leder till han försöker få en överenskommelse med FBI om immunitet för att lägga alla kort på bordet. Följs av det så lockas alla högtspelande yrkesmördare till platsen för att få den 1 miljon som är utlovat. I slutändan samlas alla på ett och samma ställe, och eftersom vi har 6-7 olika intressen här som alla vill ha samma sak skapas det utrymme för elbyte av stora slag.
I stort sett skulle jag vilja påstå att Smokin Aces är en sån där film som kommer bara nån gång på ett par år, en liten guldklimp som dyker ner och kramar sig hjärtat och inte vill släppa, såsom Lock stock, Snatch, Boondock saints m.m., men i samma andetag vill jag oxå påstå att filmen inte riktigt når dom höjderna. Allt finns där, ingredienserna ska bara mixas i en bra balans. Vi har ett setup som lovar väldigt mycket, vi har en fantastisk lineup av skådespelare, och dom besviker inte. Det är nånting som saknas däremot. Kan inte rikgit sätta fingret på vad det är men filmen tror sig vara smartare än den är känns det som.
Till sist vill jag bara säga att filmen får en trea för att den underhåller, den håller dig fast och den levererar vad den ska. Kanske inte riktigt vad den utlovar, men vad den ska leverera. Ryan reynolds visar åter igen att han är nån att hålla ögonen öppna för. Jag känner inte till många som kan på ett övertygande sätt gå från total komdi till totalt drama, till total action såsom han kan. Inget ont sagt om de andra skådespelarna dock. De håller vad deras gage får dom att lova, men det är några som lyser igenom, och det är Ryan Reynolds, och Alicia Keys som, inte första gången framför kameran men första gången i en film, visar att hon kan yrket, och att vi förhoppningsvis får se henne i bra titlar framöver.

men jösses, står ju fel årtal på filme, porduktions året är INTE 2006, det är 2007.
Men men nu över till vad jag tyckte om filmen då, jag tyckte den va lite jobig att hänga med i och jag kände mig mest förvirrad. Inte als min typ av film. Men huffsat bra emmelanåt, får en 2:a

Biopremiär: 2007-02-02

Smokin' Aces 2 (2010)