Hot Fuzz

Hot Fuzz Köp filmen på CDON

Handling: Nicholas Angel, en tuff London-polis blir plötsligt förflyttad till en liten håla på engelska landsbygden där de inte ens kan stava till inbrott och mord. Men så börjar märkliga och skrämmande saker plötsligt inträffa och Angel får visa vad han går för.

Regissör: Edgar Wright
Jim Broadbent
Paul Freeman
David Bradley
Ron Cook

Copyright United International Pictures AB (UIP)

DuskBringer

Hot Fuzz är onekligen den bästa komedi jag någonsin sett (!) Humorn känns så genuin, raffinerad och vuxen! Så himla skönt med en komedi som inte innehåller något av jänkarnas ständiga bög / kiss / bajs / sex-skämt. Här är det istället den ironiska humorn som gäller, i sann brittanda.
Tempot är högt, klippningen är urhäftig och flera av scenövergångarna är väldigt fantasifullt genomförda. Ni får se filmen för att förstå vad jag menar med detta .

Det här är en galen komedi i Midsomer-miljö som jag egentligen inte har något att anmärka på. Förutom då den senare delen av filmen där man tyvärr tappade lite av den skyhöga standard som hållts rakt igenom.
Man parodiserar friskt på andra filmer (För en Handfull Dollar, Welcome to the Jungle) men utan att för den sakens skull tappa den egna tråden. Det blir bara till roliga paranteser.
Jag ger Hot Fuzz en stark fyra, alldeles på gränsen till femma! Underbar!

Hot Fuzz är en ofta hysteriskt rolig komedi med grymma skådespelare och en vansinnig intrig. Den kryllar av absurda och underhållande detaljer som känns helt rätt. Jag bara älskar scenen där poliserna gör en "murbräcka" av kundvagnar, och scenen då man på väg till brottsplatsen stannar för att plocka upp en förrymd jävl-a svan - och sagda svan är den som till slut räddar dagen. Riktigt snygga actionscener och underhållande kameravinklar som känns väldigt träffsäkra. Soundtracket är också väldigt bra.
Ändå kan jag inte ge Hot Fuzz mer än en stark trea. Den är ibland lite för snabb och det hela blir rörigt. Trovärdigheten är nästan körd i botten, men detta är ju trots allt en komedi - det är bland annat därför det är så vansinnigt roligt. Logiken brister på en avgörande detalj, men det är väl mest jag som är petig. Det jag stör mig allra mest på är dock en grej precis efter upplösningen - förutsägbart, uttjatat och fånigt. Det borde enligt mig ha strukits ur filmen helt och hållet då den är mycket smartare än så.
"All right, what about this guy? Ask yourself, why has he got his hat pulled down like that?"
"He's fuck-ugly."
"Or, he doesn't want you to see his face."
"'Cause he's fuck-ugly."

Från skaparna bakom "Shaun of the Dead" kommer nu "Hot Fuzz" där radar-paret Simon Pegg och Nick Frost spelar två snutar, en bra och en dålig. Simon Peggs Nicholas blir förflyttad från London, inte för att han är en dålig snut utan för att han är för bra. Han flyttas till en liten by långt ut på den Engelska landsbygden och hamnar på ett ställe där det verkligen aldrig händer något, brottsnivån är lägst i landet där och alla känner varandra. Men det tar inte lång tid - för Nicholas börjar rota lite - för saker att börja hända, en mördare går lös och Nicholas är den enda som kan stoppa mördaren.

Shaun of the dead var en ruggigt rolig komedi, återige står Edgar Wright för regin och Frost och Pegg spelar det omaka paret Nicholas Angel (!) och Danny Butterman (!). Hela filmen är upplagd som en galen (nästan sjuk) action-komedi där det spårar ur ordentligt i slutet. Jag skrattade hejdlöst ett par gånger för vissa av skämten etsar sig verkligen fast på en gång. Den kvinnliga polisen Doris som glatt skämtar sexistiskt om sig själv - tillsammans med männen som också skämtar om henne. Ta till exempel: "Nothing like a bit of girl on girl!" efter att hon taigt hand om en annan brutta - Alla skrattar. Det är sjukt kul och med sjukt menar jag verkligen sjukt. Detta är morbid, svart humor när den är som bäst. En del råa blodiga scener mitt i allt skojeri höjer standarden ordentligt.

Klart urartar det mot slutet, men vad gör det när det är så fruktansvärt kul, betyget blir en stark fyra, riktigt stark, jag har nog inte skrattat så här mycket på bio, bara när jag såg Borat. Detta är fantastiskt bra.

Rymdis

Nog blev den något av en besvikelse med tanke på att folket bakom "Shaun of the Dead" har gjort den, men helt okej var den allt och mycket bättre än många andra så kallade komedier.

Klart sevärd brittisk humor, riktigt rolig, stark 3a eller svag 4a.

Riktigt rolig komedi om bönderna på den engelska landsbygden. Bör ses.

Antonlikemovies

Ja vad ska man säga?
Enastående komedi som innehåller allt en av de bäste komedier som har gjorts ska innehålla.
Nick Frost och Simon Pegg är störtsköna!

den va sådär kul.allt vart bättre sista halv timme va bäst och det e drf den får en trea,

guldis25

en ganska grymm men ändå väldigt udda film som man märker i slutet

DexterX7

Den här filmen är en riktig najs action komedi film tycker ja, man kanske inte får se masa action första 30 min men sen så blir det bara bättre och bättre tycker ja. Ett måste att kolla på om man gillar filmer med mycket pang pang och blood och sköna skämt :-)

Mvh Dexter

Biopremiär: 2007-04-13