Adrift

Adrift Köp filmen på CDON
2,5

Handling: I Adrift (Open Water 2) kuskar sex gamla polare Mexiko runt i en segelbåt. En dag när de är på fyllan blir de osams och plötsligt är alla i vattnet - och ingen i båten. Och ingen som kan hjälpa dem upp i båten eftersom de har glömt att hänga ut badstegen.

Regissör: Hans Horn
Originaltitel: Open Water 2: Adrift
Ursprungsland: Tyskland
Susan May Pratt
Richard Speight Jr.
Niklaus Lange

Jag måste faktiskt erkänna att jag gillar detta. Den bygger på i stort sett samma idé som Open Water (2003), men denna är betydligt bättre enligt mig. Här har man skippat den överdrivna touchen och i stället satsat på en situation som för mig skrämmer betydligt mer just för att jag verkligen ser hur detta kan hända. Att hoppa i vattnet från båten, att glömma att fälla ut badstegen ... Gränsen mellan film och verklighet blir hårfin, och det är just det som blir så kusligt. En mycket obehaglig och gripande film som målar upp ett starkt mardrömsscenario. Räddningen är så nära, men ändå utom räckhåll. Att trampa vatten precis bredvid båten men inte kunna ta sig upp, och samtidigt höra sin baby gråta, oförmögen att trösta henne ... Jag får verkligen rysningar av detta.

Skådespelarna imponerar definitivt på mig. Större delen av ensemblen sköter sig riktigt bra, och jag känner starkt för karaktärerna, särskilt Amy. Sedan kan även jag erkänna att filmen brister på ett par detaljer. Logiken haltar så smått, framför allt en av skådespelarna är rätt dålig och det hela känns som en smått underlig historia med skumma inbördes relationer. Likväl är detta en riktigt bra och skrämmande klaustrofobisk film som jag rekommenderar starkt. Svag fyra.
"Don't fall asleep, okay? Wait up for me."
"I'll ... I'll wait up for you any day."

Mov3

Vad jag minns av denna film är: ingenting. Den kan inte ha satt något hårt avtryck!

Yasmin

Riktigt spännande film. Den här gillade jag.

Mycket bättre och obehagligare än första filmen samt så finns det är bättre handling här. Sjukt läskigt att denna också bygger på en sann händelse.

heroin

Godkänd men inte mycket mer.
När jag läste om filmen tyckte jag det lät som en komedi men det visade sig att så inte var fallet.
Jag gillar den klaustrobiska känslan i filmen som är riktigt otäck, men i övrigt var den inte så läskig. Mycket var förutsägbart, man visste t ex direkt att de skulle misslyckas när de försökte med olika sätt att ta sig upp ur båten.
Jag tror jag listade ut redan efter...två minuter efter de fallit i vattnet hur jag skulle gjort för att ta mig upp, men den tanken verkade aldrig slå filmkaraktärerna.
Man riktigt störde sig på hur korkat de agerade ibland.
Slutet har jag fortfarande inte fattat helt.

movie-king

bra film med medelkända skådespelare..
eric dane(marley o jag, greys anatomy, x-men3)
Ali Hillis(beverly hills Chihuahua)
Cameron Richardson(alvin o gänget)
Susan May Pratt(tio orsaker att hata dej,drive me crazy)
Richard Speight Jr(jericho,band of brothers)
Niklaus Lange(liten liten roll i legally blonde)

CuteLillangirl

Filmen får godkänt och det var lite svårt och hänga med i bland...

kjam_gurkan

Tycker denna film är bra men har sett bättre filmer.. Kan ibland vara svåprt att hänga med !..

Open Water (2003)
Open Water 3: Cage Dive (2017)