Attentatet mot Hitler

Krig:

Attentatet mot Hitler Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Attentatet mot Hitler är den sanna skildringen av den hemliga konspirationen mot Führern, av teamet som gjorde ”Undergången – Hitler och Tredje Rikets fall”. Några av Hitlers närmaste män ville se honom död och Greve Claus von Stauffenberg tog på sig det livsfarliga uppdraget att smuggla in en bomb i Varglyan; Hitlers privata bunker.

Under några kritiska timmar genomförde de sammansvurna en statskupp för att ta över makten i Tredje Riket och göra slut på ett förödande världskrig. De visste alla att ett enda felsteg var en säker dödsdom – men om de lyckades skulle miljoner liv kunna räddas.

Regissör: Jo Baier
Originaltitel: Stauffenberg
Ursprungsland: Tyskland
Sebastian Koch
Ulrich Tukur
Hardy Krüger Jr.
Christopher Buchholz
Nina Kunzendorf

En intressant och verklighetstrogen film. Var dock rätt rörig emellanåt. Svag trea. "Hos de blinda är den enögde kung."

Robert_Eriksson

Ytterligare en bra tysk film som utspelar sig under det andra världskriget. Den innehåller starkt skådespel och är både intressant och spännande. När det gäller historiska filmer är det ju alltid svårt att veta exakt hur det gick till på riktigt vid olika situationer, men jag tycker att det som visas upp här känns ganska verklighetstroget. Värd en svag fyra.

miox

den här filmen handlar om några naziste som vill döda hitler men dom lyckas inte att döda hiteler