Den nya människan

Den nya människan Köp filmen på CDON
3,7

Handling: En film om en svart fläck i den svenska historien som det sällan talas om. Och om Gertrud, en stark och levnadsglad 17-åring som vågar ifrågasätta den svenska moralen och den ibland blinda strävan efter ett välfärdssamhälle 1951.

Den nya människan är baserad på verkliga händelser.

Regissör: Klaus Härö
Nadja Mirmiran
Christoffer Svensson
Tobias Aspelin

Copyright Sonet Film AB

En otroligt gripande film som berörde mig enormt mycket. Man levde in sig i filmen så pass att man liksom bara kände ångesten, förtvivlan och glädjen. Julia Högberg gör en mycket bra insats, precis som Maria Lundqvist. Plötsligt slut, då jag trodde den skulle vara minst 30 min längre. Trots det kan jag inte låta bli att ge denna film en femma. Ett mästerverk jag sent kommer glömma!

Filmen normaliserar historien på ett nästan respektlöst sätt - Odenslund framställs i större delen av filmen som en simpel flickskola. Detta gör att berättelsen förlorar sin drivkraft. Den bättrar sig dock längre fram. Julia Högberg är bra, men lite för gammal för att göra en trovärdig roll som tonåring. Karaktärerna är intressanta och mångsidiga, men blir till slut ganska oorganiserade. Dock en strålande klimax som jag verkligen fastnade för. Sedan kom slutet, och i och med det kändes historien ganska ofullständig - filmen hade kunnat vara minst en halvtimme längre. På det stora hela är Den nya människan en rörande och gripande film som letar sig nästan hela vägen in i hjärtat. Sedan måste jag också berömma den mycket proffsiga scenografin.

En stark och välgjord film som greppar tag, men precis som Sophie skriver så känns den lite för kort och ofullständig i slutet. Annars finns det inte mycket att klaga på. Stark trea!

Det här är en film om en mörk del i den svenska historien på 1950-talet då samhället bedrev tvångssterilisering på kvinnor som ansågs vara olämpliga att få barn. Filmen är intressant ur ett historiskt perspektiv eftersom det är sällan som det talas om dessa hemska händelser som skedde för inte alls längesen. Speciellt intressant tycker jag att Maria Lundqvists karaktär som föreståndaren Solbrit blir som får kämpa mellan sin egen moral och de konventioner som råder, ihop med kvinnornas nedtryckta roll. Tenderar att bli lite teatralisk emellanåt, vilket gör att realismen försvinner, men en en stark trea är filmen utan tvekan värd.

En av sveriges bästa filmer, den speglar verkligheten som den var och den är helt underbar.. Vad kan man säga mer förutom att det är fantastiska skådespelare i filmen.. Se den det är ett råd som alla borde följa!

Robert_Eriksson

En väldigt intressant, tragisk och bra film. Påminner en del om Magdalenasystrarna. Värd en svag fyra.

Riktigt bra film. Så otroligt gripande, så bra skådespelar insatser. Man levde sig verkligen in i den här otroligt bra filmen. wow säger jag bara... får en 5:a helt klart.

Venschla

Inte lika bra som ondskan men ganska nära.

fantaisha

En väldigt bra film som berör.. Man får mer insikt över hur det var förr i tiden och man blir rent utsagt förbannad! Skådisarna gör ett otroligt bra jobb! En stark 4:a!

Biopremiär: 2007-02-23