This Is England

Ungdom:

This Is England Köp filmen på CDON
Ungdom:
3,6

Handling: Året är 1983 och skolorna håller på att ta slut inför sommaren. 12-årige Shaun är lite av en ensling, uppvuxen tillsammans med sin mor i en dyster kuststad. På sin väg hem från skolan, där han ofta blir mobbad, stöter han på en grupp skinheads som mot alla hans förväntningar visar sig vara vänligt sinnade och tar honom under sina vingar. Snart upptäcker Shaun fester, tjejer och tuffare kläder och hittar förebilder i Woody, Mikey och resten av gänget. Men när en äldre, öppet rasistisk skinhead återvänder hem från fängelset blir den lättsamma stämningen i gänget uppbruten och Shaun dras in i mycket mer obehagliga miljöer...

Filmen är baserad på regissören Shane Meadows egna upplevelser.

Regissör: Shane Meadows
Vicky McClure
Andrew Shim
Frank Harper

Copyright NonStop Entertainment

Snyggt gjord, realistisk och gripand och som vanligt, en väldigt bra filma av Shane Meadows. Ända sedan "Dead Man's Shoes" och "Once upon a time in the midlands" har jag hållit ett öga på honom. Det blev ingen stor överraskning när det visade sig att hans senaste film "This is England" skulle bli lika bra som hans tidigare filmer. En trovärdig tillbakablick in i Englands åttiotal då nynasizmen blomstrade som mest. Bra skådisar, suveränt foto och det bästa med Shane Meadows - passande och vacker musik till det hela.

Savannah

En femma, fatta! Det var längesedan, och tro mig - den här filmen är värd det. Helt otroligt stark och sevärd film som precis alla borde se. Varenda skådis känns handplockad för sin roll, och det hela är fullkomligt njutbart, hemskt, vackert, grymt, ledsamt och roligt. En film som borde ha varit minst en halvtimme längre och som är ett definitivt måste att se.

En bra gjord film med bra skådespelarinsatser men den är tung och jobbig. Det var många känslor som snurrade runt.

Den bästa filmen som gjorts. Ingen kan lämnas oberörd av den. Filmmagi på hög nivå.

Zitrioce

Vilken atttyd filmen hade! Så Omtummlande. En mycket bra film.

Rikki_Trash

helt ok story men jag gillar inte hur vampyrerna är, hade det varit klassiska vampyrer och lite mer uträknade monologer från vampyrerna innan de åt upp folk skulle det varit ett bättre betyg

empan

ett mästerverk. älskar lealösheten bland kidsen

Brislund

Jag tyckte den var tråkig, nedstämd och seg miljö!
Konstig handling, kan ses som djup. Men nej, blev absolut högst en tvåa.

Mycket bra film. Handlingen var bra och det blev aldrig för mycket av något. Oförutsägbar tycker jag. Absolut värt att titta på.

Biopremiär: 2007-08-17

This Is England '86 (2010)
This Is England '88 (2011)
This Is England '90 (2015)