Christina's House

Christina's House Köp filmen på CDON
1,4

Handling: Christina är 16 år och på alla sätt en normal tonåring. Hennes far arbetar hårt för att kunna försörja Christina och hennes yngre bror, sedan deras mor för många år sedan tog in på ett mentalsjukhus. På ytan ser deras familjeliv perfekt och idylliskt ut.

De bor i ett medelklassområde i San Fransisco i ett trevligt hus, i ett trevligt kvarter med trevliga grannar. Men det som händer är långtifrån trevligt.

En rad bisarra händelser börjar kasta om Christinas tillvaro. Föremål försvinner, möbler flyttas och hon har en känsla av att någon hela tiden bevakar hennes hus. Men ingen förutom Christina lägger märke till dessa märkliga händelser. Är det hon ser och känner verkligt? Eller håller hon på att förlora förståndet som sin mor? Då har verkliga mardrömmen inte ens har börjat...

År: 1999
Jerry Wasserman
Chelsea Hobbs
Chilton Crane
Linden Banks

Alltså ... jag blir så förbannad på filmer som denna - man satsar så mycket tid och energi på att skrämma och skapa en mystisk känsla att slutet spårar ur totalt. Filmen bjuder på en rad skådespelare varav de flesta gör pinsamt dåliga prestationer. Sämst är förmodligen Allison Lange som Christina - tjejen kan inte ens öppna en dörr och göra det trovärdigt. Bäst är Brad Rowe och Jerry Wasserman, men inte heller de lyckas göra särskilt bra insatser. De suger bara lite mindre än den övriga ensemblen.

Filmen bjuder utan tvekan på lite sköna rysningar och behandlar ett intressant ämne: hur mycket kan man egentligen lita på vad man hör och ser? Är det någon som bevakar huset eller inbillar sig Christina alltsammans? Och det hade kunnat bli riktigt bra om man hade fått till ett bra slut där mysteriet verkligen förklarades. Det som serveras är i stället en fruktansvärt inkonsekvent, ologisk och långsökt historia som helt enkelt inte funkar. De som ger Christina's House mer än en tvåa kan antingen inte ha sett filmen eller brytt sig om den tillräckligt mycket för att göra en ordentlig bedömning. Sådana här skitslut gör mig rent ut sagt mordisk. Aldrig mer.
"My mother wouldn't want you to hurt us."

"My mother wouldn't want you to hurt us."

the_jobe

Lite stor nakenfixering, lite onödigt...
Rätt dålig story.