Den sjunde kontinenten

Den sjunde kontinenten Köp filmen på CDON

Handling: George och hans fru Anna inser hur monotont och isolerat deras liv är när deras dotter Eva, i ett desperat försök, plötsligt låtsas vara blind. Familjen bestämmer sig för att bryta med sina rötter och börjar förbereda för en flytt till Australien.

År: 1989
Regissör: Michael Haneke
Originaltitel: Der siebente Kontinent
Ursprungsland: Österrike
Birgit Doll
Dieter Berner
Leni Tanzer
Udo Samel

Kanske den mest deprimerande film jag sett!
Gillar hur man subtilt, bit för bit beskriver hur familjen bryts ned. Det finns en skön, nästan lite mörkt komisk scen när familjen raderar deras tidigare liv genom att ta sönder deras hem. Utöver den scenen så är filmen min mening totalt befriad från humor.

En seg, ointressant, skum och meningslös film! Gillar man den här bör man gilla Andrei Zvyagintsev filmer "Återkomsten" och "Förvisningen", stämningen och sättet den är uppbyggd på påminner om varandra.

Haneke äger synnerligen förmågan att kunna berätta filmer på ett poetiskt sätt med sitt strama bildspråk. Den sjunde kontinenten är inget undantag utan är kanske en ännu extremare variant då det kommer till bildspråket. En film om hur rädslan om att inte lyckas och hur den monotoma verkligheten vi lever i kan bryta ner en hel familj. Stark fyra.

Robert_Eriksson

En långsam, obehaglig, omskakande och fruktansvärt intressant film, med mycket starkt skådespel! Den sitter kvar i huvudet ett bra tag efter att man har sett den. Ett mästerverk!