Primeval

Primeval Köp filmen på CDON

Handling: Ett nyhetsteam blir skickade till södra Afrika för att jaga och fånga en legendarisk jättekrokodil. Men det dröjer inte länge innan jättekrokodilen börjar jaga dem istället.

Regissör: Michael Katleman

Chris April
Erika Wessels
Vivian Moodley
Lika Van Den Bergh

Har man lite erfarenhet av filmtittande så ställer man inte höga krav på en krokodil-skräckis från 2007, men åtminstone hoppas reptilhjärnan (håhåhå!) på att få se lite fräscha specialeffekter. Här har man försökt att ge storyn någon form av substans genom att ge den en afro-politisk touch, som en dumvariant av Last King of Scotland ungefär, och dessutom skylta med att den skulle vara baserad på en verklig händelse. Up my ass, som någon hippare människa än jag skulle ha sagt. Okej, det finns en jävligt stor krokodil i Burundi, men sedan upphör sannolikt likheterna med verkligheten. Hur som helst, hur blir det med effekterna då? Nej, inte ens de lyckas lyfta den här filmen över skamstrecket. Krokodilscenerna är få, sönderklippta, onaturliga och är vare sig imponerande eller spektakulära. När sedan såväl manus som skådespelare har b-stämpel på sig så är fiaskot fullbordat. Om du har en fetisch för krokodiler eller dålig film kan du se det här - annars undvik.

movie-king

bra film med sköna skådespelare och bra effekter!
se den om du vill se en skön krokodil/aktion rulle

Förvänta dig inte allt för mycket, klar tvåa.

Yasmin

Jag tyckte den här var jättebra och spännande.
Krokodilen Gustave skrämmde mig.

Spännande krokodilrulle som har lite mer tanke bakom sig än de vanliga djurmonsterfilmerna. Effekterna är godkända även om jag förväntade mig dem lite bättre med tanke på att den gjordes förra året. Har annars inget att klaga på om man ser till denna kategori av film.

Acceptabel om man vill se något riktigt, riktigt lättsmält.

Oskar_90

Trist film med träiga skådisar och dåliga specialeffekter. Det är, som någon nämnt, en film som till ytan är lik Jaws, eller för den delen Crocodile. Det den saknar är spänningen.