O Brother, Where Art Thou?

Musik:

O Brother, Where Art Thou? Köp filmen på CDON
Musik:

Handling: Under depressionen, i djupaste Södern, rymmer tre fångar för att försöka återvända hem. Hemfärden blir både långvarig och mödosam.

År: 2000
Regissör: Joel Coen
Originaltitel: O Brother, Where Art Thou?
Ursprungsland: Storbritannien, Frankrike, USA
Wayne Duvall
Ed Gale
Ray McKinnon

Spirit1

Enastående rolig film om tre rymlingar i Amerikanska Södern under depressionen.
George Clooney/Everett,Tim Blake Nelson/Delmar och John Turturro/Pete har under viss ledning från Everett lyckats smita från pågående fängelse straff för att leta upp en skatt som Everett gömde innan han åkte in.Det är bråttom för inom några få dagar så ska området där skatten är gömd fyllas med vatten från ett pågående dammbygge.Gott om humor och kända skådisar filmen igenom för att inte tala om den säregna musiken som svepte över den Amerikanska kontinenten under denna tid.Att bara se Delmars ansikte som verkar var totalt utan all känsla av var,när och hur är ju otroligt kul.För att inte tala om Everetts noja över att inte kunna hitta rätt hårpomada i affärerna.Filmen håller som sagt var en hög klass rakt igenom.

macthefinger

Lite mycket nummerrevy för att nå de stora höjderna. Men vad den har är bröderna Stanleys musik, det här är en film om folkmusikens rötter. Oh, Death! Trevligt att se Clooney i en komedi. Han gör inte bort sig, och John Turturro är som vanligt hur bra som helst.

Mattias15

Inte alls så mycket komik som jag väntade mig, detta är mer av en glad roadmovie. Själv stör jag mig på miljön och alla bondlurkar till karaktärer. Musiken gillar jag inte heller. Det roliga jag finner i filmen är att se liknelserna med odysseys äventyr. En stark tvåa.

Cammie

En besvikelse. Försöker vara nyskapande, men kvinnoporträtten är få och penibla och handlingen allmänt osammanhängande.

Jag fattar aldrig riktigt den här filmen. Den är ju inte dålig, men jag fastnar inte för den. Den får en trea tack vare vissa roliga inslag.

trodde inte att den här skulle vara bra men ack va fel ja hade..riktigt bra spelat av clooney

stark fyra

Milla86

Stundtals rolig och underhållande film som ibland tyvärr blir lite seg. Bra skådespelare lyfter filmen, liksom regissören och filmmusiken.

Nefern

Riktigt rolig, bra musik, underhållande med de antika anspelningarna och galna twistar, går att se om en massa gånger.

Händer mycket, men samtidigt blir det lite långdraget. Ligger hela tiden på en nivå precis under en kant. Hade filmen legat över kanten större delar av filmen hade den fått högre betyg.

Sofia92

Mina kunskaper om grekisk mytologi... tänker inte skryta med dem kan jag väl säga. Den här nytolkingen hade säkert gjort sig om man hade haft bättre hum om mytologi.. har svårt att bedömma den, för en oinsatt är filmen kort och gott sevärd.