Tormented

Tormented Köp filmen på CDON

Handling: Tom Stewart (Richard Carlson) förbereder giftermålet med den kvinna han älskar. Planerna hotas dock av hans före detta flickvän.

År: 1960
Regissör: Bert I. Gordon
Originaltitel: Tormented
Richard Carlson
Joe Turkel

C12

Lågbudgetfilm som faktiskt var rätt hyfsad.

Oskar_90

En film som oförtjänat hånats i MST3K, fastän den är långt mer fantasifullt gjord än många nutida specialeffektsspektakel, och vid flera tillfällen genuint kuslig. Det som slog mig som annorlunda jämfört med samtida b-filmer var i synnerhet fotot. Det var så tilltalande att jag kollade upp vem som var ansvarig och det visade sig vara en man vid namn Ernest Lazslo - en man som arbetat med bl a Fritz Lang. Fotot ger liksom en gnutta av film-noir-känsla, och upphöjer verkligen filmen från medelmåttornas träsk.

Själva handlingen är inget som känns nytt och fräscht, varken för nutid eller dåtid. Visserligen är huvudrollen lite speciell i det avseende att han inte är varken helt god, eller helt ond. Det är inte helt klart vilket, och det är även delvis subjektivt och upp till tittaren att avgöra.

Kort sagt är det ett litet (om än pyttelitet) guldkorn som förtjänar större respekt än att ges samma behandling som Manos: the Hands of Fate.

Filmen är svartvit