Death Proof

Death Proof Köp filmen på CDON

Handling: För Austins coolaste DJ, Jungle Julia (Sydney Tamiia Poitier), innebär mörkret att hon kan koppla av med sina två närmaste vänner, Shanna och Arlene (Jordan Ladd och Vanessa Ferlito). De ger sig av ut i natten och får folk att vända sig efter dem var de än visar sig. Men all uppmärksamhet är inte av godo; i deras spår följer Stuntman Mike (Kurt Russell), en ärrad rebell som lurar bakom ratten till sitt vidunder till bil. Medan tjejerna kopplar av med en öl i baren väntar Mikes vapen, hans bil, runt hörnet.

Regissör: Quentin Tarantino
Originaltitel: Death Proof
Alternativ titel:Quentin Tarantino's Death Proof
Alternativ titel:Grindhouse: Death Proof
Längd: 02:07, 01:30 (Grindhouse-version)
Ingår i tema: Bilar

Eli Roth
Quentin Tarantino

Copyright Dimension Films

tessan81

En vanlig dag på jobbet för Tarantino? Frågan är bara hur vanlig kan en dag vara i Tarantinos värld? Stilsäkert med de långa nonsens dialogerna och musikens framträdande roll i filmen, men jag blev inte hänförd. Kurt Russell är bra som stuntman Mike och visst höjs pulsen under biljakterna men samtidigt kan jag inte låta bli att ta mig för pannan över bristande logik och trovärdighet. Sakta in och bromsa? Jaså, inte det.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Citerar tessan81 komplett: "En vanlig dag på jobbet för Tarantino? Frågan är bara hur vanlig kan en dag vara i Tarntionos värld? Stilsäkert med de långa nonsens dialogerna och musikens framträdande roll i filmen, men jag blev inte hänförd. Kurt Russell är bra som stuntman Mike och visst höjs pulsen under biljakterna men samtidigt kan jag inte låta bli att ta mig för pannan över bristande logik och trovärdighet. Sakta in och bromsa? Jaså, inte det."
Word!

Jag gillade Death Proof från första början. Det kändes som om jag klivit rakt in i en Tarantino-guide. Fotot, närbilderna på tjejernas rumpor och underliv och Kurt Russells bordsskick - som visserligen var rätt så motbjudande, våldet, de fräcka replikerna, soundtracket och biljakterna - tillsammans utgjorde detta en underhållande och väldigt cool film. Kurt Russell är helskön som Stuntman Mike och skrämde skiten ur mig med sitt kusliga skratt. Vanessa Ferlito och Sydney Tamiia Poitier gjorde också bra ifrån sig. De övriga tjejerna ger jag inte mycket för, särskilt inte Rosario Dawson som jag har svårt för. Jag stör mig smått på början av filmen som mest verkar tjäna som uppladdning inför filmens andra hälft då det verkligen tuffar till sig. Vad var det för något - en smekmånad då tittaren skulle lära känna Stuntman Mike och förstå att han inte var någon vidare trevlig kille? Det hade jag nog snappat upp i alla fall.

Nu till det riktiga problemet med Death Proof. Jag gillade den tydliga girlpower-känslan i slutet och blev absolut medryckt. Men någonstans måste Tarantino ha gått till överdrift, för plötsligt blir det hela på tok för brutalt. Kalla mig gärna blödig och naiv, men jag grät och tyckte synd om Stuntman Mike. Visst hade jag inget emot att tjejerna bankade lite på hans bil, men jag ville inte att han själv skulle åka på stryk. Slutet var riktigt hemskt och den behagliga och avspända Tarantino-känslan gick förlorad för mig. Hade jag fått tillfälle att skriva om slutet vet jag precis hur jag skulle ha gått till väga. Ändå långtifrån en dålig film - den är väldigt otäck och spännande och även välspelad av de tre ovanstående skådespelarna. Jag ger Death Proof en stabil trea.
"Ladies, we're gonna have some fun."

Inte nog med att handlingen känns sisådär. Det overkliga scenariot i biljakten känns ju också sådär. Dialogerna tjejerna emellan är nästan det som håller filmen kvar på en 2:a för det här föll inte mig i smaken. Meningen med filmen känns så onödig.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Word!

heroin

Kurt Russell är bra som Mike men jag stör mig på alla dessa jobbiga kvinnor i filmen samt på filmens ologiska handling och karaktärernas osannolika och korkande agerande.

Det som räddar denna filmen från en etta är en strålande Kurt som klockren psykopat.
"Pam! Remember when I said this car was death proof? Well, that wasn't a lie. This car is 100% death proof. But to get the benefit of it honey, you really need to be sitting in my seat" - klockrent!

madeleine_g

Inte den bästa filmen jag har sett men ej heller den sämsta..mycket våldsam men vad jag har hört så är nästan alla av Tarantinos filmer fulla av övervåld, sexism och en massa med raska repliker. Han verkar liksom tycka väldigt mycket om det.

Den här filmen är verkligen inte ett undantag från det. Den är våldsam, o ja menar våldsam, och full av smarta konversationer. Det som jag tycker dra betyget på den här filmen är just det, att den är alldeles för våldsam för mitt tycke. Trots det så tycker jag väldigt bra om den.

Nefern

Grymt bra. Ångande sexig, otippad och estetisk. Älskar 60-70-talstemat. Önskar att den hade varit längre.

Angelus

en skitbra Tarantino film, mycket bra handling, snygga och oförglömliga scener, jävligt bra skådespeleri, men väntat slut, Mary Elizabeth Winstead var jävligt het

slizy

Återigen en bra och snygg film av Tarrantino.

Biopremiär: 2007-06-01

Grindhouse (2007)