Inferno

Inferno Köp filmen på CDON

Handling: Dario Argento följer upp Flykten från helvetet med den andra delen i den så kallade Moderstrilogin - Inferno. Här huserar en av de tre mödrarna i New York och hon tar död på folk som kommer henne för nära. Mark, en amerikansk student i Rom får brev från sin syster i New York som vill att han skall komma hem omedelbart. När han kommer dit är hon försvunnen och byggnaden hon bor i verkar leva ett eget liv...

År: 1980
Veronica Lazar
Feodor Chaliapin Jr.
Leopoldo Mastelloni
Ania Pieroni

Denna fristående uppföljare till Suspiria går en egen väg och gräver djupare ner i mörkret. Jag känner en slags hatkärlek till de båda och blir både fascinerad och småbesviken. Inferno har t ex ett svagare manus än föregångaren men är ännu mer visuell och experimentell.

Några scener ger verkligen gåshud och det ofta med enkla medel. I första scenen vi stöter på Mark sitter han på en musiklektion och ser en vacker tjej som stirrar på honom. Den scenen var nästan outhärdlig och det är just det som gör Argento till en mästare i sin genre - att göra en scen så obehaglig att man som åskådare inte kan göra annat än njuta samtidigt som man helst vill titta bort. Musiken spelar här ännu en gång en central roll. Otroligt nervigt och stressande.

Den får exakt samma betyg som Suspiria. De är egentligen inte alls lika men är ändå på samma nivå. Stark trea!

Flykten från helvetet (1977)
Mother of Tears (2007)