Mother of Tears

1,5

Handling: En urgammal urna hittas på en kyrkogård utanför Rom. När den öppnas utlöser den en våg av våldsamma händelser: rån, våldtäkter och mord ökar dramatiskt, samtidigt som flera mystiska unga kvinnor med ondskefulla utseenden dyker upp från världens alla hörn och samlas i staden. Allt detta har att göra med återkomsten av Mater Lacrimarums, den sista av de tre mäktiga häxor som har spridit sin terror och död i århundraden.

Ensam mot en armé av psykopater och demoner står Sarah Mandy, en konststuderande som själv verkar ha övernaturliga förmågor. Hon är den enda människan kvar som kan stoppa Tårarnas Mödrar från att ödelägga hela Rom...

Regissör: Dario Argento
Robert Madison
Jun Ichikawa
Tommaso Banfi

Copyright Medusa Film

Attans så nära Argento var att verkligen göra en riktigt bra film i och med sin avslutande del i sin moderstrilogi. Det höll ganska så länge och jag blev förvånad hur snyggt mycket var. Det känns som om Argento hittade sin gamla stil och kombinerade den med en viss modern känsla som funkade.

Men efter halva filmen börjar något kännas fel. Det är små saker som stör och när slutdrabbningen till slut kommer finns det inte mycket kvar att ge och filmen halkar ner från en stabil tvåa till en oerhört svag.

Jag är ändå glad över att se att Argento hade något kvar av sin forna glans då han med de fyra alstren innan visat en tydlig väg mot avgrunden. Nu har jag hans Giallo och Dracula 3D kvar att se och något säger mig att den här häxrullen förblir det bästa han gjort sedan mitten av 90-talet.

Flykten från helvetet (1977)
Inferno (1980)