U-571

Krig:

U-571 Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: Under andra världskriget attackerar tyska ubåtar med stor framgång allierade fartyg i Nordatlanten. Eftersom ingen lyckats knäcka de koder ubåtarna skickar mellan varandra och hemlandet fortsätter torpederingarna medan de allierade lider stora förluster. Så ubåten U-571s uppdrag är att ta deras hemliga krypteringsmaskin.

År: 2000

Terrence 'T.C.' Carson
Erik Palladino
Dave Power
Derk Cheetwood

Det här är ännu en ubåtsfilm som utspelar sig under andra världskriget. Innehåller flera scener som jag tycker är tagna direkt från Das Boot så det känns lite som en amerikansk lightvariant av Wolfgang Petersens betydligt mer djuplodande film (ursäktar den dåliga ordvitsen). Effekterna är givetvis uppdaterade och godkända, men den äkta klaustrofobiska känslan uteblev, vilket är ett måste för att en sådan här film ska funka. Skådespelarna gör väl sitt jobb okej, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är aningen oengagerande i längden.

kaj08

Det börjar rätt hyfsat med den inledande scenen i den tyska ubåten, men ganska snart så blir filmen ointressant. Redan den första intrigen när Tyler känner sig åsidosatt är bara för amerikanskt. Redan här vet man hur filmen kommer sluta. Ubåts-scenerna blir efterhand enformiga och inte det minsta spännande, eftersom det är så tydligt vem det är som kommer att klara sig. I den här filmen håller man konstigt nog på tyskarna mot de dryga jänkarna, men så var det väl inte tänkt. Ett botten-napp, men kanske en o annan amerikansk patriot gillar dyngan.

jag tycker att denna film sög

kaj08

Bra och svettig thriller med en mängd ansedda skådespelare.

det är den mäst spänande film jag någonsin sett !jag brukar inte gilla krig filmer men sen här filmen var facktist bra!!en värdig 5:a..

Robert_Eriksson

En ganska intressant ubåtsfilm, men långt ifrån lika välgjord och bra som Wolfgang Petersens "Das Boot".

Angelus

En bra och spännade film, aning seg, bra skådespeleri, spännade manus, bra foto