Trick 'r Treat

Trick 'r Treat Köp filmen på CDON

Handling: Det sägs att Halloween är natten då de döda vandrar omkring oss. Traditionerna på Halloween skapades för att skydda oss från de farliga händelser som inträffar den natten. En liten stad kommer att lära sig att vissa traditioner inte bör glömmas. Ingenting är som det verkar när ett förortspar får lära sig att inte blåsa ut ljusen före midnatt. Fyra kvinnor möter en maskerad stalker på en festival. En grupp ungdomar går för långt och upptäcker den fasansfulla sanningen bakom en legend. En man hemsöks av en mystisk främling.

År: 2008
Isabelle Deluce
Jean-Luc Biladeu
Brett Kelly

Copyright Warner Home Video

Har väntat i nästan tre år på den här filmen. Warner Bros sköt på lanseringen för att till slut släppa den direkt på DVD i höstas vilket är en ren och skär katastrof med tanke på vilken skit vi biobesökare ofta får stå ut med. Filmen är mysigt ruskig med oslagbar atmosfär. Den är välagerad, spännande, välgjord, härligt fantasylik och med suverän svart komisk touch. Njutbar liten skräckdoldis som säkerligen blir kultförklarad, om den nu inte redan är det.

Isko

Ett MÅSTE till Halloween!

Trick 'R Treat är förmodligen ett säkert kort om du, i likhet med mig, har sett och uppskattat Creepshow (1982) och dess uppföljare Creepshow 2 (1987). Jag bör dock klargöra att denna film, samtidigt som den bär uppenbara likheter med de båda andra, berättas med några avgörande skillnader. I Trick 'R Treat skildras historierna inte var och en, i tur och ordning, utan flätas in i varandra och berättas under filmens gång om lott. Karaktärer från ett segment dyker upp i flera andra, och den jämförelsevis komplicerade berättarformen, som bland annat hoppar fram och tillbaka i tiden, gör i viss mån ett något mer engagerande intryck. Å andra sidan måste jag säga att de skräcksegment som de andra filmerna byggs upp av är mer slagfärdiga och bygger upp ihållande fasa snarare än plötsliga chockeffekter. Trick 'R Treat ger mig inte kalla kårar, vilket väl anses vara det främsta syftet med en rysare.

Men visst är denna film sevärd på sina egna meriter. Den välplanerade skräcken varvas flitigt med humor, och filmen som helhet känns uppfriskande kaxig. Att en film består av b-skräck är egentligen inget problem som jag ser det - förutsatt att den inte förställer sig, försöker få helheten att verka mer originell än den egentligen är. Med snygg scenografi och skön stämning som kombineras med ett tåligt soundtrack gör denna skräckkomedi ett bra intryck som en fräsch nyandning i en genre där jag personligen finner det allt svårare att hitta något intressant. En minst sagt oväntad twist levereras i samband med Lauries sökande efter en date till Halloween, och jag måste även lyfta fram Brian Cox i rollen som den grinige Kreeg. Hans buttra livsinställning blir tydligt ifrågasatt av den Halloweenklädde varelse som smyger ut och in ur samtliga segment och, på sitt eget självdestruktiva sätt, försäkrar sig om att ingen vanvördar högtiden ifråga. Under filmens gång för en rad scener mina tankar till andra skräckfilmer, bland annat öppningsscenen som bär uppenbara likheter med den i Halloween (1978).

Snygg, underhållande och stämningsfull film med tunn historia.

helt katastrofal va den inte.bara nästan.det fanns två scener som kanske va bra.den räddar dock från att få en etta men det e på gränsen.

svag 2

Venom-

Tyckte den här filmen bara var långtråkig och dålig, nåra coola scener räddar filmen från en etta dock, men detta är ingen film jag rekommenderar direkt då den var helt kass, bara några få roliga saker i filmen som var uppskattade!

movie-king

haha skön halloweenrulle