Territory

Territory Köp filmen på CDON

Handling: En idyllisk flodtur i den australiska vildmarken förvandlas till en levande mardröm då någonting plötsligt kommer upp ur djupet och sänker båten med våldsam kraft. En jättelik krokodil skymtar medan de överlevande lyckas ta sig i land på en ö mitt i floden. Men de är långt ifrån säkra - snart går solen ner och tidvattnet börjar sakta stiga. Förr eller senare måste de simma i land...

Regissör: Greg McLean

Stephen Curry
Heather Mitchell
Mia Wasikowska

Copyright Dimension Films

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

För många ogenomtänkta och billiga rysarklyschor i filmen, osmart. Skulle ha kunnat göras utan dessa.
Dock ovanligt att man i slutet ej får se endera flera xxx eller en annan xxxx till krokodil, som en möjlig xxxxxxxxxxxx. Antar att många gillar det.
Riktigt snygga CGI, den första trovärdiga filmen om krokodiler på det planet.
Inget man behöver se om flera gånger trots att man satt spänd flera gånger även fast man visste vad som komma skulle.

Produktionsvärdet är högre än nästan alltid när det kommer till denna specifika delgenren. Animationerna, bild och ljudkvalitén är helt okej och äger inga större brister eller för uppenbara misstag. Sedan som film är det hela inte lika spännande. Storleken på krokodilen och dess oanimaliska list och styrka gör det hela lite tråkigt efter ett tag. Man måste medge att det inte är så mycket nytt under granen att hämta i detta fallet. Känns onödigt lik "Black Water". Båda kommer dock från samma år och inte allt för långt mellan premiärerna, även om "Black Water" var lite före.

Inga direkt större överraskningar förutom att den höll en mycket högre och proffsigare kvalité än de flesta dylika fallen. Faller genren i smaken är det väl lite av ett måste skulle jag tänka mig. Absolut godkänd.

Den bästa krokodilfilm som gjorts. Lake Placid får nu hoppa ner från pallen ett steg. Den har allt man kan begära av en djurskräcksrulle. Bra skådisar, mycket spänning och framförallt välgjorda effekter. Äntligen!

I början av filmen tycker jag den är riktigt spännande. Man sitter på nålar och väntar med spänning på när första krokodilattacken ska komma. Men efter att två personer blivit totalt uppätna dalar spänningen totalt. Som tittare blir jag många gånger irriterad över hur personerna i filmen beter sig. Hur kan man ens stå i vattenbrynet när man vet att någon nyligen blivit uppätna precis där? Morr. Samtidigt är skådespelarna väldigt bra och verklighetstrogna i sina rollar. De gör det bra vilket väger upp filmen till en 3-. Krokodilen känns också verklig vilket är viktigt!!

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Riktigt snygga CGI, den första trovärdiga filmen om krokodiler på det planet.

Jag ska medge att jag har svårt för filmer i denna anda, som utmålar djur som monster och förvränger en försvarsinstinkt till en ondskefull komplott, även om det finns filmer som har gått till betydligt mer extrema längder än just Rogue (2007). Filmen bjuder på viss spänning, även om den klumpiga berättarformen, där laddade ögonblick snabbas upp och hanteras så amatöraktigt att någon egentlig fasa aldrig infinner sig, irriterar mig. Det är nästan så att jag får intrycket att regissören Greg Mclean har ansträngt sig för att underminera nyckelscener som dessa. Praktiskt taget varje adrenalinkick förpassas till en fotnot i filmen som helhet, vilket innebär att tristessen i längden kommer krypande.

Det finns egentligen inte mycket mer jag kan säga om Rogue, som som en väl etablerad och något förutsägbar filmupplevelse varken testar sina gränser eller lämnar något bestående intryck. Jag har kort sagt inga större klagomål, även om det finns betydligt mer sevärda alternativ i denna filmgenre.

ronnbackmeister

Territory överraskade mig väldigt mycket. Denna krodilrulle känns mycket mer realistisk och välgjord än alla andra b-rullar av samma stuk. En anna sak som gjorde mig glatt överraskad, det var att det inte bara var ungdomar i handlingen. Som min kollega påpåkekar så finns det inget direkt dåligt med filmen. Lake Placid och Territory är filmer ni ska se om ni är sugen på krokodiller!

movie-king

bra film men den kändes för stel på vissa ställen, annars är den bra!
kunde blivit bättre och mer spännande