1408

1408 Köp filmen på CDON

Handling: En man som specialiserar sig på att avslöja paranormala händelser checkar in i det omtalade rum 1408 på Dolphin Hotel. Strax efter att ha gjort sig hemmastadd möter han verklig skräck.

Filmen heter 1408 dels för hotellrummets namn, dels för att Stephen King, vars novell filmen bygger på, valde numret för att det är en "trettonde våningen"-historia och för att siffrorna i 1408 adderat ihop blir 13.

Regissör: Mikael Håfström

David Nicholson
Alexandra Silber

Copyright Noble Entertainment

Cheaptrick

Med tv-rummet nersläckt, och med en skara förväntansfulla och lättskrämda personer runt omkring mig sitter jag en stund efter filmen är slut och tänker "Vilken jääävla film!".

Det är en nagelbitare och det är inget större fel på effekterna.
Dock sitter jag och tycker att jag kanske överöses lite väl mycket av nya händelser hela tiden. Kanske skulle filmen fått bättre betyg ifall den endast inriktade sig på en viss bestämd handling och inte ständigt försökte få mig att anstränga mig för att hänga med i vad som händer.
Jag sitter även och grunnar på "Varför?"
Ett exempel är då skådespelaren John Cusack klättrar upp i takventilen i detta obehagliga hotellrum för att kolla om det finns en alternativ utgång från hotellrummet. Visst är det någon minuts obehag och nageltugg, och visst hoppar man till då en skräckinjagande varelse dyker upp och försöker... ja vad är det varelsen försöker göra egentligen? Vad har denna varelse med handlingen att göra? Det dyker upp mycket som får en att fundera på vad filmens egentliga framhållning är.

Filmens huvudroll spelas av John Cusack, och jag kan inte påstå att han gör någon anmärkningsvärd skådespelarinsats. Det känns som att han helt enkelt bara gör det han blivit sagd till att göra och det känns som om att han inte riktigt lägger ner någon själ i hans karaktär i filmen. Ingen direkt dålig skådespelarinsats, bara inget anmärkningsvärt slutresultat.
Samuel L Jackson i biroll passar då istället perfekt in som den mystiske hotelldirektören som försöker dölja hotellrummets farliga historia för omvärlden. Han är ett i filmens anda på något vis, tillbakadragen, mystisk och med en farlig glimt i ögat. Ett plus i kanten.

"1408" är en film som passar utmärkt en fredagskväll med rätt personer och bra stämning. Det är en bra underhållning, dock utan det där lilla extra för att nå upp till de högre nivåerna.

Snygg och väldigt kuslig thriller med mycket bra skådespel av John Cusack och Samuel L. Jackson i en biroll. Förödande skickligt soundtrack och storyn är så spännande att jag praktiskt taget biter på naglarna. Faktum är att jag var så imponerad av 1408 att jag en stund övervägde en fyra. Ungefär då tog filmen en onödig vändning - fegt och överdrivet komplicerat. Det tog död på en stor del av spänningen och intresset svalnade betydligt. Sedan vänder filmen igen och förvirringen tilltar. Jag är inte kluven över storyn eftersom jag förstår vad som händer och varför - det jag funderar på är varför Håfström gjorde precis så här. Det gör inte filmen bättre och verkar drastiskt och fantasilöst. Smått rörig inledning som verkar försöka få till lite humor, och det känns rätt så fel här. 1408 kunde ha blivit en riktigt bra film, men som det är nu blir det inte mer än en trea.
"Why don't you just kill me?"
"Because all guests in this hotel enjoy free will, Mr. Enslin. You can choose to relive this hour over and over. Or, you can take advantage of our express check out system."

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: The Dolphin Hotel invites you to stay in any of its stunning rooms. Except one. / Based on the terrifying story by Stephen King / No one lasts more than an hour. / Enjoy your stay. / Don't stay in 1408. / The only demons in room 1408 are those within you. / The classic thriller we've all been waiting for!

Jag såg först Director's Cut vill jag understryka. Sex år senare, 2013 den 1 april, såg jag originalversionen - som jag nog gillar bäst.
Filmen räcker inte upp tyvärr till mer än -3. Den har en hel del hoppa-ur-biofåtöljen-stunder och den lilla stund L. Jackson är med gör han ett ritkigt bra jobb på det lilla han har att arbeta med - imponerande! Och Cusack är riktigt bra här måste jag säga, och större delen av filmen känns som en monolog han har med sej själv - imponerande det med!
Men detta räcker inte för att göra en bra film. Inte heller det faktum att musiken (temat) är rätt bra i maffiga surround-sound-system till högtalare. Inte heller fotot, som stundtals är snyggt, höjer filmen. Eller dess specialeffekter, som också är mycket bra!
Nej, här saknas nåt i manus från början trots allt - nåt jag inte kan sätta fingret på *. Historien King skrev är inspirerad av verkliga händelser, vilka är intressanta att ha i bakgrunden - läs trivian här nedan **!
Men ok, att skrämmas är bland det svåraste som finns i filmvärlden, särskilt som vi vuxna tittare ställer oerhörda krav pga. vår objektiva och vetenskapligt präglade inställning. Så varje gång jag ser en ny skräckfilm hoppas jag att just den filmen ska kunna bryta mönstret och lyckas riktigt bra inom sin egen genre.
Jag gillar dock inte slutet i filmen, vilket har varit alldeles för vanligt inom genren genom årtiondena. Detta var förutsägbart.
Svenske Håfström har inte direkt misslyckats, men det är tveksamt om filmen hamnar i min DVD-samling. Isf skulle det vara för att stundtals njuta av bra skådespel från Cusack och L. Jackson. Filmen kan säkerligen också ses om utan att man drabbas av tristess, men kanske högst ett par gånger.

Trivia: Se alternativslut 3 och 4 i S.E.-DVD:n / ** The initial story inspiration for 1408 came from a collection of real-life news stories about parapsychologist Christopher Chacon's investigation of a notoriously haunted room at the famous Hotel Del Coronado in Coronado, California, as well as another undisclosed Hotel on the East Coast. / * The story this film was based on was almost never written. Stephen King originally created the first few pages of '1408' for his nonfiction book, "On Writing," as an example of how to revise a first draft. The story, however, intrigued him, and he wound up not only finishing a complete draft, but adapting it for an audio-book compilation of short stories. / There are many references to the number "13" throughout the movie. The room is numbered "1408", add each number together equals 13. The room is on the 14th floor, and the Hotel skips the 13th floor, so the room is technically on the 13th floor. The room's key lock also has "6214" etched into it, which adds up to 13. And the first death was in the year 1912, which adds to 13. In addition to the previous numbers adding up to 13, the hotel is mentioned to be at 2254 Lexington Street in New York City. 2254 adds up to 13.

4- till denna film.
Den här filmen tycker jag börjar riktigt bra. De första scenerna inne i hotellrummet ger verkligen kalla kårar och jag är övertygad om att jag kommer tänka på den här filmen nästa gång jag sover på hotell.
När mycket har hänt inne på hotellrummet trubbas man som tittare av en aning. Huvudskådespelaren är bra men spelar över många gånger, vilket gör att situationen ibland inte känns riktigt obehaglig utan snarare med en glimt av humor.
Filmen får trots min kritik en svag 4 eftersom jag faktiskt ska erkänna att jag hade lite obehagskänslor efteråt.
Slutet är okej, även om jag tycker att man krånglar till det och twistar till det lite för ofta för att det ska bli en riktigt bra skräckfilm. Man låter inte det kusliga tala utan spelar upp för mycket helt enkelt.

Bra thriller, svag 4:a.

DT

Jag tycker detta var en bra tolkning av Stephen Kings bok. Som vi alla vet är alla andra SK filmer så jävulskt gamla numera och det är kul att det finns intresse för honom än idag! SK is the king!

Bra skräckis som ger de allra mest lättskrämda människor mardrömmar.

losdrivaren

Har killen problem eller är det något i bakhuvudet som ligger och pyr???

Rymdis

Extremt svår att betygsätta, eftersom början är fruktansvärt kuslig och stämningsfull, men det till slut bara blir för mycket. Funkar dock.

jag_mandis

Lite läskig, Mer bra =)