Stardust

Stardust Köp filmen på CDON

Handling: Tristran är en ung man som är kär i Victoria. För att bevisa sin kärlek till henne beger han sig ut i en magisk värld för att hämta en fallen stjärna till henne. Vad han inte vet är att fallna stjärnor är åtråvärda, och långt ifrån den stenklump han förväntat sig att den ska vara.

Regissör: Matthew Vaughn
Ian McKellen
Ricky Gervais
Nathaniel Parker
Ben Barnes

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Stardust är en fantastiskt snygg och underhållande film med bra skådespel av samtliga. Robert De Niro är underbar som kapten Shakespeare. Jag tycker väldigt bra om Christopher Walken, men han balanserar ändå inte sina nördroller lika skickligt som De Niro gör här. Claire Danes känns av någon anledning helt fel i den kvinnliga huvudrollen. Jag hade hellre sett att man valt Rose Byrne, Natalie Portman eller Bryce Dallas Howard - allesammans utomordentligt vackra och begåvade skådespelerskor.

Jag måste berömma Ilan Eshkeri som precis som Kenneth Branagh med Trollflöjten (2006) har förstått hur fantastiskt bra det blir med klassisk musik i våldsamma/actionfyllda scener. Jag fullkomligen älskar scenen då piratskeppet plundras.

Trots det underbart fantasifulla manuset kan jag dock inte ge Stardust fullt betyg. Storyn blir over the top av och till, det hela är luddigt och logiken är inte alltid på topp. Det är störande uppenbart hur relationen mellan Tristan och Yvaine kommer att utvecklas, och i slutscenen trillar Stardust i en ytterst välbekant fälla i den här typen av filmer som jag ogillar starkt. Härlig saga som förtjänar en sanslöst stark tvåa - snudd på trea.
"Don't you ever sleep?"
"Not at night. It may have escaped your notice, genius, but stars have better things to do. Like coming out, shining, that sort of thing."
"Yeah, well, it may have escaped yours, but you're not in the sky anymore. Coming out is off the agenda. Shining has been suspended until ... further notice."

Det här är en klassisk matinéfilm med alla ingredienser man kan begära. Ganska vag historia med gott om klichéer, men den är vacker och innehåller flera element som jag gillar där Robert De Niro som smygtransvestit är favoriten. Lider av barnvänlighetssyndromet, men tonen hålls på rätt nivå filmen igenom så det blir aldrig påfrestande. Bjuder knappast på några större överraskningar, men genomförandet, samspelet och filmningen är så bra att filmen höjer sig aningen över standard i genren.

Innan jag såg "Stardust" så hade jag inga höga förväntningar. Storyn verkade fånig och jag antog att filmen skulle vara full av klyschor. Dåliga repliker och taskigt agerande till exempel. Den delen stämde visst, men filmen var ändå riktigt bra. Speciellt eftersom den hade bifigurer som var intressanta och roliga. Robert De Niro är bäst i hela filmen med sitt sjörövargäng. Han spelar en tuff kapten som under ytan är en riktig fjolla. Kul att Robert De Niro gick med på att spela rollen, eftersom den skiljer sig mycket från hans tidigare roller.

"Stardust" är en rätt typisk fantasy. Jag kan tänka mig att boken är väldigt bra. Men det är konstigt att nästan alla böcker som blir film blir rena besvikelser. Därför är det tur att jag inte läst boken eftersom jag tycker filmen är bra.

Rätt medioker muik - varken storslaget eller minnesvärt.
Bra skådespeleri, främst av De Niro och Pfeiffer. Fantasifull berättelse. En stark trea blir det.

Shcookie

Efter lite tänkande, så var jag bara tvungen att ge den här filmen en ganska stark femma. Den är... underbar, helt enkelt! På alla möjliga sätt är den en mycket underhållande upplevelse, miljömässigt, karaktärsmässigt, dialogmässigt, på alla möjliga vis. Den blandar en hel del komiska scener med allvarliga och mörka scener perfekt. Men den som ska ha mest beröm är Michelle Pfeiffer som den underbart elaka häxan Lamia, även min favoritkaraktär i filmen.

Som sagt, en ganska stark femma får det faktiskt bli!

jag_mandis

Lite läskig, Mer bra =)

Miss_Archive

Stardust förtjänar inte midre än en femma. Heeeelt fantastisk.

miffo

Det första som ska sägas är att det är många år sen nu jag läste boken, och det är fortfarande en av mina absoluta favoriter. Hade jag gett ett betyg åt boken hade det blivit en klart lysande femma, med ett guldpläterat plus.
Filmen handlar om en ung man som för att vinna sin kärleks gunst beger sig in i älvrikets mystiska värld för att hämta en stjärna han har lovat sin förhoppningsvis framtida maka. Det visar sig dock att i älvriket fungerar inte världen på samma sätt som i den verkliga världen, och äventyr väntar på andra sidan muren som utför gränsen mellan denna värld och sagovärlden.

Det här är i första hand en saga, inte en historia. Det finns stora skillnader mellan de två. Sagor är oftast klicheer i historier, men berättar om den mänskliga naturen om man läser mellan raderna.
Som film fungerar den här sagan, men den har långt kvar till bokens prakt. Tyvärr så hanterar filmen det hela som en historia, och därav blir den blekare än vad den borde vara.
Trots detta så har filmen mycket av det som gjorde boken så bra. Den har intressanta karaktärer, målar upp sagovärlden på ett härligt sätt som möter Neil Gaimans vision ganska så bra öven om den inte är lika färgrik som den skulle kunna vara.
Mycket har blivit sagt om Rober De Niro's piratkapten så jag ska inte gå in på det trots att det är en bra bit av vad som gör filmen bra.
Det jag vill nämna istället är Michelle Pfieffers häxa. Hon gör en väldigt bra rollprestation, och man får se mer djup i henne än bara en ond häxa, som det lätt hade blivit.
I slutändan vill jag bara säga att filmen hade blivit mycket bättre om dom hade nerspelat kärlekshistorien mellan Yvaine och Tristan mer under filmens gång. Det blir lite för förutsägbart till slut. Jag är tveksam till betyget 4, men jag väljer att hellre fria än att döma i detta fall tack vare boken.

crack_of_dawn

En film jag mer än gärna vill se om! Den är mysig och mycket välgjord. Se den!

Isabellet

Rätt bra film, lite dryg ibland men helt klart sevärd!

Lovlinesss_3

Tyckte mycket om handlingen och magin i den här filmen. Magi fängslar mig alltid.

Biopremiär: 2007-10-05