Tillsammans är man mindre ensam

Tillsammans är man mindre ensam Köp filmen på CDON

Handling: Handlingen utspelas i Paris under ett års tid. Camille är en ung kvinna som tagit avstånd från sin överklassbakgrund och jobbar som städerska, boende i ett kallt litet vindsrum. I samma hus bor Philibert de la Durbellière, en beläst aristokrat som lider av sin svåra stamning, som försörjer sig på att sälja vykort utanför ett museum. När han en kväll finner Camille svårt sjuk lyckas han övervinna sin blyghet och tar henne till sin stora eleganta våning. Där möter Camille kocken Franck, Philiberts inneboende, en snygg men butter kvinnokarl. Han blir alltmer otrevlig mot Camille, tills det visar sig att hans vrede bottnar i skuldkänslor över att ha placerat sin älskade mormor på ett ålderdomshem. Sakta men säkert börjar de tre att krypa ut ur sina skal. Trots komplikationer och dispyter är glädjen i gemenskapen med varandra större än problemen. Känslorna växer sig allt starkare mellan Camille och Franck och han försöker övervinna Camilles rädsla inför den stora kärleken.

Filmen bygger på Anna Gavaldas succéroman med samma namn, som var 2006 års mest sålda bok efter Da Vinci-koden i Frankrike och tredje bäst sålda bok i Sverige.

Regissör: Claude Berri
Alain Sachs
Firmine Richard

Copyright AB Svensk Filmindustri

Audrey T

Jag har svårt att känna något för rollfigurer som går runt och förstör för sig själva utan att man förstår varför, som huvudpersonen Camille. Man anar något konflikt i hennes förflutna men den historien berättas aldrig. Istället blir filmen en klassisk kärlekshistoria, "ska jag satsa på den här killen eller inte?" Bihistorierna om den stammande kompisen och mormodern hamnar i skymundan av kärlekshistorien som inte är särskilt intressant. Slutet är exakt som i en annan film men jag avslöjar inte vilken här!

Helt ok relationsdrama där skådespeleriet sticker ut, för det är verkligen bra. Intrigen var hyfsat medryckande.

En 3 som film, en 3+ i sin egen genre & en 3 som underhållning.

Tagline: Love might be closer than you think.

Detta är en film som bygger på Anna Gavaldas bästsäljande och flerfalt översatta roman med samma namn. Hade inga som helst förväntningar. Filmen blev därför riktigt mysig, en typiskt franskt skickligt gjord spelfilm om livet och allt vad det innefattar - här i storstadsmiljön under 1 års tid. En varm och fin liten berättelse om några människor som lär känna varandra bättre tack vare några ofrivilliga och frivilliga händelser.
Bitvis bra skådespeleri av typ samtliga huvudpersoner. Bra personkemi, vilket alltid resulterar i trovärdigare rollgestaltningar. Fascineras av hur fort vissa människor tycks fatta tycke för och helt osjälviskt vilja hjälpa andra människor d från början inte alls känner (typiskt franskt?)!
Passande musik (soundtracket) med denna glatt trallvänliga melodi om kärlek (vad annars?) framförd av nån manlig sångare på just franska. Känns så franskt.
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen ens för en billig slant då jag sett detta en gång och tycker att det räcker. Även om filmen är fin är den också relativt vanlig och inte så utstickande. Detta kan man definitivt se om, men man vill det inte, såvida man inte är totalbegeistrad av fransk film, då det finns så stort utbud totalt i filmvärlden. MEN, som sagt, helt klart sevärd!

Trivia: -

Känns som att franska filmer i allmänhet är ganska bra. Detta är inget undantag, men inte den bästa filmen med Taotou.

Cammie

Söt och fin, men lite rörig film. Bra huvudrollsinnehavare och en del rörande scener.

Regndroppe

en gullig film.
handlingen var väl sådär, men jag tycker det var en bra fransk film
trea

Totalt värdelös, helt ointressant och skum hela filmen igenom.

KarinLovisa

som en romantisk komedi fast utan att den är en romantisk komedi. tror dock att den attraherar samma slags människor som en romantisk komedi attraherar. missförstå mig rätt... den är bättre än romantiska komedier brukar vara. inte förutsägbar och har ett lagomt tempo.

Biopremiär: 2007-09-28