Billy Elliot

Billy Elliot Köp filmen på CDON

Handling: Livet för en kolgruvearbetares son i norra England förändras för alltid, när han en dag på boxningsträningen hamnar i balettskolan. Den 11-årige Billy går med i gruppen, men håller det hemligt för sin överlägsne bror och sin far, som varit ensamstående sedan modern dog. Danslärarinnan ser talang i Billy.

År: 2000

Jean Heywood
Julie Walters

Copyright Working Title Films

Biologen

"I could've been a professional dancer". Billy Elliots lite gaggiga farmor brukar påpeka det. Och Billy tränar boxning som en riktig karl. Men Billy börjar intressera sig för något helt annat. Vilket retar gallfeber på pappa. Filmen Billy Elliot är en film om att våga göra det man vill, trots yttre motstånd. En film om fördomar, talang, värderingar, uppoffran. En film att älska för den som nån gång kämpat mot konventioner (Men en film som antagligen är obegriplig för den som ägnar sin tid åt att försöka hänga med i trender). Historien är sig ganska okomplicerad - det enkla är det vackra, skådespeleriet är kristallklart, filmen är påfallande snyggt filmad och klippt, musiken är väl vald och snyggt använd, replikerna är välskrivna utan transportsträckor, och de har ju sån skön dialekt där i norra england, och huvudkaraktären har en smittande rytm.

Nefern

Den går rakt in i hjärtat, denna brittiska pärla! Enda orsaken till att jag inte ger den en femma är att jag inte fick ut så mycket estetisk upplevelse som en 5a kräver, annars var den nämligen perfekt! Känslig, bubbligt varm och söt och medmänsklig, med bra budskap och fin story.

Tinkerbell

Den är bättre andra gången man ser den.
Väldigt bra film!

Filmen är bra och det är bra, inlevelsefulla skådespelare men ändp så fastnar jag inte rikigt för filmen och det blir lätt bortglömd.

tårtsmula

var helt stel av skräck efteråt, riktigt läskig film som får dej till att va nojjig på speglar lääänge

Maicki

En väldigt bra och fin film. Det finns inte så mycket mer att säga. Den kanske inte har satt några djupare spår i mig men den är absolut sevärd.

MaliciousDelight

Den här filmen är väldigt speciell, men vacker på sitt sätt. Jag blev dock lite besviken, när jag trodde den skulle vara lite bättre...

en helt okej film, den får en trea för sitt budskap

Mycket bra film med en oerhört stark handling

Natta

usch vilken dålig film så långtråkig iaf för min smak