Dansar med vargar

Western:

Dansar med vargar Köp filmen på CDON
Western:
3,8

Handling: Officeren Dunbar i den amerikanska armén söker tjänstgöring långt ifrån civilisationen. Där möter han snart landets urinnevånare - indianerna. Det första mötet blir våldsamt och kunde ha ändat hans liv, men istället leder det till början på något nytt för Dunbar.

År: 1990
Regissör: Kevin Costner
Originaltitel: Dances with Wolves
Längd: 03:00, 03:44 (Extended Version)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Michael Spears
Jason R. Lone Hill
Tony Pierce

Copyright Orion Pictures

Kevin Costner är ingen personlig favorit, men här har han lyckats med en storslagen film. Håller hög kvalitet rakt igenom på alla punkter. Långsam 'pace' i filmen vilket är ganska typiskt för Costner (t.ex. Open Range). Men bra foto och en fin story gör den klart sevärd.

Fluktaren

S�g den f�r l�nge sedan n�r den var ny o tyckte den var bra, hittade p� en uppdaterad version senare som jag tyckte var �nnu b�ttre, framf�rallt ljud o bild, Min senaste variant den 236 minuters varianten i mp4 format nertankad fr�n en skum sida, �r inte s� ljud o bild l�ngre men bara det �r godk�nt f�r en 55"are. Men jag �r n�jd med den senaste, men l�ngden !!! blev lite jobbigt att titta o tur �r val att fj�rren har en pausknapp f�r en liten rast (toan o mera kaffe). Sj�lva filmen �r fortfarande bra, har v�l �ldrats lite med �ren, bra sk�disar os�vidare, men l�ng tycker jag.
Kan rekommendera denna rulle till andra men den kortare varianten d� det inte skiljer s� mycket, allt �r bara mera utdraget s� man bara v�ntar att filmen tar slut n�gon g�ng.
Men som en filmsamlare som jag f�r den en 7:a av 10 i betyg.

Dersan

När någon frågar mig vilken den bästa filmen jag sett är så svarar jag alltid "Dansar med vargar". Helt enkelt därför att ingen annan film berör mig lika mycket. Det beror både på filmens mästerliga hantverk med skådespeleri, foto och musik. Den är dessutom på samma gång både dramatisk, spännande, romantisk och stundtals ganska humoristisk. Framförallt tror jag dock att det är storyn som är så stark och att den träffar mig mitt i hjärtat.

Den här filmen är väldigt fin och vacker. Bra gjord med bra skådespelare och en bra handling. Men den är lite för.. berättande. Jag vet inte hur jag ska förklara mig bättre. Jag får lite "Glory" känsla över den.. vilket är bra!

Evenstar_92

Den här rätt så välkända filmen från 1990 borde inte gå någon förbi, då den bårde berör, är smårolig och har något att berätta.
Skådespelarna finns inte så mycket att säga om, förutom, vart tog Kevin Costner vägen?
För det första är han otroligt bra i sin roll och för det andra borde han ha varit en "filmhunk", för jag tycker han ser jäkligt bra ut i filmen. Alla är väldigt trovärdiga, indianerna och så. Men Kevin och Graham Greene (Indianen 'Kicking Bird') gjorde bäst ifrån sig, det var underbart att bara titta på deras skådespelande.

Filmfotot var också väldigt fint.
De första 20 minutrarna när han blev avsläppt i ödemarken så tänkte jag på hur mycket jag skulle vara villig att byta för att få hamna i hans ställe. Det såg så fint ut allting, det är en sån stämning hela filmen igenom. Svårt att beskriva, men man förstår när man ser filmen. Sedan är det ju självklart lite dassigt ibland, men så är den gjord 90 också.

Musiken är helt magisk, den inleder, den lyfter stämningen, den säger allt, smakprov:

Jag vill inte säga något om slutet, annat än att läs texten som kommer efter filmen också, det sätter ännu mer tryck bakom filmen. Sedan kanske någon undrar om titeln har något med filmen att göra, och ja det har den. Men det vill jag inte heller avslöja.
Utan jag säger bara, se den. Den är visserligen lång men så jädrans bra. Den är smart, smårolig, spännande, väcker ilska och berör.

Isabellet

Stark 4a!
Helt fantastiskt film som inte blev tråkig någon gång under de nästan 3 timmarna. Mycket sevärd film.

Helt okej rulle, klart sevärd.

Isko

Fint foto. Men aldeles för lång enligt min mening. Vilket gör att den blir seg.
Svag 3a.

Biopremiär: 1991-02-15