Skuggspel

Skuggspel Köp filmen på CDON

Handling: I filmen Skuggspel möts två män i ett spel om en kvinna.
Michael Caine spelar författaren Adrew Wyke som får besök av sin hustrus älskare, den unge skådespelaren Milo Tindle, spelad av Jude Law.

Det visar sig att båda männen har dolda agendor och en kamp med förödmjukelse, hot och skuggspel tar sin början i detta visuella och välspelade drama.

Skuggspel är en remake från 1972 då Michael Caine hade rollen som Milo Tindle och Lawrence Olivier spelade Andrew Wyke. I denna versionen har Nobelpristagaren Harold Pinder skrivit manuset.

Regissör: Kenneth Branagh
Originaltitel: Sleuth
Michael Caine
Jude Law

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

slizy

Skuggspel känns lite speciell men den görs bra. Att bara använda två skådespelare och lite miljö känns starkt. Ibland kunde den gå ned i tempo och det blev lite långdraget men annars helt okej.

filmen var så där bra. Jude Law gjorde en bra tolkning.

Det här är nyinspelningen av Sleuth - spårhunden från 1972 där Michael Caine spelade utsatt älskare. Nu är han med igen, fast den här gången i rollen som den hämndlystne maken. Om man har sett originalet, vilket jag verkligen rekommenderar, så uteblir förvisso en del överraskningsmoment i filmen som annars är riktigt sköna, men jag kan trots det inte låta bli att imponeras av denna uppdaterade version som återigen lyckas med bedriften att hålla spänningen uppe filmen igenom med endast två skådespelare i en och samma sterila miljö. Hade personligen sett någon annan än Jude Law som är aningen träig, men Michael Caine är som alltid ljuvlig att se. Smart, rolig och intellektuell.

lindajjj

En mycket konstig film.

Biopremiär: 2007-11-09

Sleuth - spårhunden (1972)