Sleuth - spårhunden

4,0

Handling: En deckarförfattare, som älskar lekar och teater, bjuder in sin frus älskare till sitt hus för en kamp om liv och död...

År: 1972
Alec Cawthorne
John Matthews
Eve Channing
Teddy Martin

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Plats 250 på IMDb Top 250 (20111214).
Ett mindre mästerverk. Spännande och välgenomtänkt. Coola miljöer och ett mycket bra manus samt bra regi och bra skådespel.
Varför i herrans namn heter den på svenska spårhunden som deltitel? Mindre bra genomtänkt.
Kan mycket väl hamna i filmsamlingen så klart.

Denna var verkligen oerhört bra och smart. Magnifikt samspel mellan Caine och Olivier. Stark fyra!

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Plats 250 på IMDb Top 250 (20111214).
Kan mycket väl hamna i filmsamlingen så klart.

Det här är en annorlunda "thriller" med Michael Caine och Laurence Olivier som sadistiska skämtare. Till en början störde jag mig på Laurence Oliviers karaktär som bara var för mycket, men efter att jag började inse att detta i själva verket är en komedi så gillade jag honom mer och mer. Annorlunda underfundig humor som funkar tack vare det fina samspelet mellan Caine och Olivier. Men som sagt, filmen ska inte ses som en thriller då den är överdrivet knas. En nyinspelning har kommit i år, även den med Michael Caine - den här gången som Andrew Wyke. Kul!

Caine och Oliver spelar verkligen galant i denna twistande historia. Även om en del vändningar är väntade så blir det ändå lyckat och i slutändan vet man inte vem man skall sympatisera med. Sättet Mankiewicz valt att berätta historien på är lika genialt som manuset, då man som tittare ständigt blir lurad av vilka ledtrådar som är rätt. Underhåller hela speltiden ut, verkligen värd att se.

Två underbara rollprestationer av Olivier och Caine i denna smarta och underbara lilla film med endast två skådespelare. Fick flera Oscarsnomineringar samma år som Gudfadern och har tyvärr blivit lite bortglömd.

Olivier & Caine fullkomligt briljerar i den här kluriga deckarstoryn. De tar fram det bästa ur sina många timmar på teaterscener runt om i England.

Skuggspel (2007)