Monster's Ball

Handling: I södra USA blir den rasistiske vite mannen Hank kär i en svart kvinna, Leticia. Hank är fängelsevakt och ironiskt nog var Leticias man den siste mannen som Hank avrättade.

År: 2001

Francine Segal
John McConnell
Marcus Lyle Brown

tessan81

Oj, vad besviken jag blev. Jag hade väntat mig en känslomässig åktur i den här filmen men det blev nära platt fall. Berry och Thornton storspelar visserligen, deras intensitet är fullkomlig, men det hjälper inte för jag blir inte berörd. Jag kanske missar något väsentligt men jag förstår faktiskt inte vad det är som händer med Hank när hans värderingar tycks förändras över en natt. Jag känner att jag inte blir insläppt i Hanks omvälvande förändring, som för övrigt tycks gå oerhört smärtfritt...Känner han ingen skuld, ångest, skam över sina värderingar och handlingar som han stått för tidigare i sitt liv?

Savannah

Aaah..andra gången jag såg denna film förstod jag verkligen hur bra den var! Halle Berry och Billy Bob Thornton gör mycket trovärdiga porträtt av trasiga och sökande människor. En stark film utan billiga effekter eller lättköpta schabloner.

Nikita

Bättre filmer har man ju sett i sitt liv!

Svag 3a deppig historia med delvis bra skådespel

Alldeles för lågmäld och deprimerande. Det borde finnas hopp någonstans men jag känner inte av det. Jag tycker hela filmen bara tynger ner en (skådespelarna och handlingen är realistiska och väldigt bra). Nja, jag tyckte helt enkelt inte om storyn.

Det här är ett gripande drama med Billy Bob Thornton och Halle Berry i huvudrollerna. Berör såväl rasism och dödsstraff som omöjlig kärlek. Halle är den som är blekast i rollbesättningen och paradoxalt nog den som blev Oscarbelönad. I övrigt är det trovärdigt även om filmen aldrig riktigt kommer igång utan mest ligger och pyr. Gillar däremot upplösningen som inte blev så typisk som den lätt hade kunnat bli då Marc Forster, som alltid gör intressanta filmer, vågar göra det annorlunda. Mycket stark trea.

En gripande och bra film. Halle Berry förtjänade verkligen en Oscar för sin prestation.

En gripande film med stor dramatik. Halle Berry fick en Oscar för sin tolkning av den utsatte Leticia.

stankovic

Gillade inte denna film trots att alla säger att den ska vara så bra dock inte enligt mig.