Elizabeth: The Golden Age

Handling: The Golden Age berättar historien om en kvinnas försök att kontrollera sin kärlek, förgöra sina fiender och säkra sin position som en älskad ikon i västvärlden. Elizabeths kusin Maria I av Skottland konspirerar med kung Filip II av Spanien för att överta tronen som Englands drottning. Elizabeth förbereder sig att gå i krig för att försvara sitt välde, men måste samtidigt kämpa för att balansera sina kungliga uppgifter med sin oväntade åtrå till äventyraren Sir Walter Raleigh.

Regissör: Shekhar Kapur
Dave Legeno
Eddie Redmayne
Vidal Sancho

Hook

inget ,märkvärdig mer än att det är samma gäng från Elizabeth från 1998. Blanchet gör om samma kluvna karaktär som drottingen Elizabeth av England. Spanjorerna konspirerar att få "Guds" utvalda drottning av England till tronen, fullt att kors och tvärs rabbalder som inte leder framåt utan man blir mer bortom allt så tills sist så är det ett krig som är ca 10 min och sen är det slut, med en epilog av Blanchet som håller ett barn i armarna (hennes hovdams son)... jag gillar den här tiden i film, särskilt första Elizabeth men här är det bara snyggt och inte särskilt bra fram ställt storymässigt. Rush, Owen och Blanchett är sin roller som om det var igår dom gjorde klart första filmen.

En bra uppföljare och vacker film. Cate Blanchett är otroligt bra i denna film. Vackra kostymer och scenografier.

En oerhört speciell film. Den va inte direkt i min smak men jag gillar att se alla dessa gamla kläder o miljöer från förr och de va ett plus. Jag tyckte de va lite svårt att hänga med i handlingen men man vet ju på ett ungefär och min sammanfattning är att den är sevärd och man måste verkligen vara inne i filmen o intresserad men de va ingen stor favorit för mig men en 3a ger ja den

lindajjj

Jag gillar filmer som baseras på verkliga händelser och där man får lära sig något. Och Cate Blanchett är lysande. Men den här filmen var kanske lite pompös och småseg på sina ställen.

En väldigt välgjord och fin film. Rekomenderar den varmt till alla som inte har sett den!
Den enda nackdelen är att den kan kännas lite långtråkig ibland och vissa frågor väcks i huvudet under filmens gång, som man riktigt aldrig får svar på..

bättre en den sörsta men en sak så saknade jag hennes berömda tal på slagfältet men det kan ju ha vait nåhon annan gång hon sa det!

Evenstar_92

Hade inga förväntningar och den var ju helt okej.
Det bästa var väl Cate Blanchette, gillar henne starkt.
Inte någon film som jag ska köpa eller så, men okej att se en gång ivf.

Hook

Biopremiär: 2007-11-02