Elizabeth

Handling: England 1554. Henry VIII är död. Nationen är delad av hat - katoliker mot protestanter. Henrys äldsta dotter Mary, despotisk katolik, är drottning och styr nationen med järnhand. Men hon är barnlös och katolikernas största fruktan är tronföljden av Marys protestantiska halvsyster - Elizabeth. När Mary dör besannas deras farhågor och Elizabeth kommer till makten. Nationen står nu inför ett makt och religionsskifte präglat av falskspel, förräderi och mord. En farlig och omvälvande tid där förutsättningen för att klara sig är enkel : fullständig makt kräver fullständig lojalitet.

År: 1998
Peter Stockbridge
Amanda Ryan
Jamie Foreman
Edward Hardwicke

En väldigt bra film men riktigt bra skådespelare, vackra kostymer och en fantastisk historia.

Ja ganska bra film man lever in i filmen!

Jag har sett filmen The Virgin Queen med Anne-Marie Duff som Elisabeth så den här filmen håller inte riktigt måttet i jämförelse. Anne-Marie Duff är mycket bättre än Kate Blanchett som Elisabeth. Mycket berättas sämre här och hennes relation till Robert Dudley känns inte riktigt äkta. Men den här filmen blir ändå godkänd. Du ska se scenen i The Virgin Queen när hon blir drottning! Då har du inte en chockerad kvinna på en tron.. Man kan verkligen känns hennes lycka i The Virgin Queen! Den här filmen blir då godkänd.

kajalbögen

En mycket bra film. Fast Cate Blanchett snor hela showen vilket inte är helt fel. Hon är en fenomenal skådespelerska.

Film-n

Superb film, Cate Blanchet spelar underbart. Den är lite oöverskådlig då och då så därför får den bara 4+.

BeckyLou

Underbar historisk film och en av de vackraste filmerna. Se bara pa scenen när Elizabeth dansar pa ängen med sina hovdamer. Blanchett är helt fantastisk i titelrollen och Rush, Fiennes och Eccleston imponerar ocksa.
En av de bästa kostymfilmerna som gjorts, en femma!

Jimpa

Spännande film, jag gillar historiska filmer, men den var bitvis mycket svår att hänga med i. Många saker gick förbi för snabbt för att man riktigt skulle hänga med i alla intriger och växlingar. Men bortsett från det en bra film där Cate Balnchet är mycket bra i huvudrollen som drottning i Elizabeth.

Elizabeth: The Golden Age (2007)