Blindness

2,0

Handling: I en stad där alla drabbats av en mystisk epidemi som gör folk blinda är det bara en doktors fru som har synen kvar. Hon låtsas vara sjuk för att kunna ta hand om sin make samtidigt som samhället bryts ner i kaos och oreda.

Baserad på Nobelpristagaren José Saramagos roman.

År: 2008
Joris Jarsky
Tom Melissis
Joe Pingue

Copyright Sandrew Metronome

Annorlunda film som säkert är betydligt bättre som bok. Filmen känns väldigt seg första timmen. Det händer i princip ingenting. Tycker mycket känns overkligt. Det skulle aldrig ske IRL att myndigheter etc tillät behandlingen av människor på det här viset. Dock är det lite småhäftigt att se hur det skulle kunna ha sett ut om det som hände hände på riktigt. Filmen får inte mer än godkänt. Men den lämnar helt klart en känsla efteråt. En känsla av sorgsenhet och eftertanke.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Alldeles för seg första 1,5 t, som hade kunnat kortas ner till 45 min. Annorlunda idé med denna sci-fi - kontrasten är Hollywood som hade gjort den till en våldsam film med slagsmål om mat på gatorna.
Lite orealistisk stundtals. Varför är t ex. bara vår kvinnliga huvudperson den som xxxxxx xxx xxxx xxx xxx xxxxx?

SnyggSteefan

Jag tyckte inte den var så dålig. :s Den var annorlunda (det är bra), lite märklig sjukdom dock.. Lite grann förutsägbar. Men helt okej att se (: 3-

Lizen

en av de sämre filmerna jag sett på länge.. Trodde mer om den..

Cameron_84

En av dom tråkigaste filmerna någonsin.

Jag börjar undra vad det är med Julianne More och sådana här filmer. Har märkt att hon ofta är med i dessa sorts filmer. Och inget går hem, ej heller denna. Trots en intressant story blir resultatet inte bra. Tänkte tidigt i filmen på hur slutet säkert skulle bli- och så blev det. I vissa fall kan det vara kul att gissa rätt på vad som ska hända i en film, men inte i denna. Fick influenser av den usla "Safe", en film även det med Moore i huvudrollen. Godkänt, visst, men inte mer.

Biopremiär: 2008-12-xx