10 000 BC

Handling: En ung jägare tar sin stam på en farlig resa över ett kargt landskap där de tvingas kämpa mot sabeltandade tigrar och andra förhistoriska rovdjur. På resan upptäcker han en förlorad civilisation och tvingas försöka rädda den kvinna han är förälskad i från en ondskefull krigsherre.

År: 2008
Nathanael Baring
Joe Vaz
Joel Fry

Copyright Sandrew Metronome

Säga vad man vill om Roland Emmerich, men hans förkärlek för spektakulära historier och häftiga effekter har alltid gjort hans filmer intressanta och så även den här gången. Ända sedan jag såg trailern visste jag att det här är en film som jag omöjligen skulle kunna hålla mig borta ifrån. Tråkigt nog är det här en av Emmerichs sämsta och det är framför allt på grund av den tama storyn som är hopplöst klyschig. Att den sedan är fullspäckad med anakronismer och naiva föreställningar var bara väntat, men det gör knappast filmen bättre om man säger så. Däremot gillar jag actionscenerna involverandes mammutar som ger en skön adrenalinkick. Utan mammutar, inget godkänt.

Den här filmen påminner mig mycket om Mel Gibsons Apocalypto (2006). Och samtidigt som Apocalypto är en bättre film på det stora hela måste jag erkänna att jag gillar fotot som är riktigt snyggt. Detta kanske är en skitsak att hänga upp siig på, men jag uppskattar dessutom att namnen på karaktärerna faktiskt känns trovärdiga - i motsats till Jaguar Paw, Turtle Run och Sky Flower. Något jag däremot stör mig på väldigt mycket är att protagonisten och hans närmaste talar engelska, medan fienden framstöter något förvirrat sladder som helt klart är påhittat. Skådespelarna lämnar mycket att önska, och ploten känns VÄLDIGT desperat. Nog för att filmen blir smått spännande mot slutet, men fram till dess är intresset nästan kört i botten. Svag tvåa.

Frida_OSX

början var relativt dålig. blev dock bättre i mitten för att sluta lite halvdåligt igen. dock bra skådespel, bra miljöer, och med tanke på hur mycket tid som lagts ner i filmen får jag höja mitt betyg från 2 till 3.
den är välgenomtänkt och noggrannt gjord

iwork4ebay

En ung jägare tar sin stam på en farlig resa över ett kargt landskap där de tvingas att kämpa mot sabeltandade tigrar och andra förhistoriska rovdjur. På sin resa upptäcker han en förlorad civilisation och tvingas försöka rädda den kvinna han är förälskad i från en ondskefull krigsherre som anser sig äga henne.

Riktigt bra film :)

Tildaa

Hyfsat bra film, bra effekter.

Underhållande för stunden men filmen når inte upp till några stora höjder. Vissa delar av den är väldigt fåniga och de verkar ogenomtänkta. Väldigt förutsägbar dessutom.

Bilbo_one

Bra film med mycket spänning. En klar 4:a

Mycket välgjord och spännande. Lite seg emellanåt.

Aerie

En riktigt bra film jag såg med mina tjejkompisar.
Den var snyggt gjord, men såhär i efterhand kan jag inte säga at jag kommer ihåg särskilt mycket av handlingen, vilket drar ner betyget.

Biopremiär: 2008-03-14