Man from Earth, The

Handling: John ska flytta efter att ha bott 10 år i området. Hans vänner ger honom ett oväntat besök för att säga farväl. En väninna kommenterar att han inte har åldrats en dag på 10 år. De finner också en personligt dedikerad äkta Van Gogh i Johns packning. Efter en del frågor börjar John berätta om hans liv som började som grottmänniska för 14000 år sedan.

Regissör: Richard Schenkman
David Lee Smith
Alexis Thorpe
Tony Todd

Copyright Anchor Bay Entertainment

Det här är ett drama som trots sin enkelhet väcker storslagna tankar. Har en tilltalande story som är skriven av Jerome Bixby som även skrev en del avsnitt till Star Trek. Det är en svår historia att förvalta väl, men jag tycker ändå att resultatet blir klart godkänt då filmen är spännande rakt igenom trots mediokra skådespelare och stundom banal dialog. Om man dessutom har i åtanke att i princip hela filmen utspelar sig under ett samtal mellan en handfull personer i ett rum så är det ännu mer imponerande. En avkopplande och befriande independentfilm att se på.

Ajice

Fantastisk film, jag vet väldigt skeptisk och hade inga högre tankar om den men en bit in i filmen och jag var HELT fast.

Trots att det bara är en liten mängd skådespelare och nästan hela filmen utspelar sig på en och samma plats, så är detta en av de mest unika och coola filmer jag sett. Magiskt.

Nefern

En spännande och mind wobbling film som ställer "sanningar" på ända. Jag är vanligtvis inget fan av science fiction men jag uppskattade det fantasifulla i denna enkelt uppbyggda, avskalade film. Dock känns sceneriet och musiken som taget ur 80/90-talet och ett visst överspelande från skådisarna ger det en B-filmsprägel. Men helt klart sevärd tycker jag, stark trea.

tessan81

Det är en svindlande tanke, att en man skulle ha upplevt världens skeenden genom 14 000 års tid. Men det här försöket att göra film av det är ingen vidare succé. John Oldman håller på att packa för att flytta när hans lärar-kollegor dyker upp för att säga adjö. Han bestämmer sig för att försöka berätta sin historia för dessa lärda (?)människor. John berättar, de övriga sitter i soffan och ställer den ena filosofiska frågan efter den andra. Vissa är mera skeptiska än andra. Det blir skrattretande dålig dialog emellanåt.

Inga kändisar i den här filmen, snarare känn-igen-disar; bekanta ansikten som dock inte tillför någon intensitet till karaktärerna.