City on Fire

4,0

Handling: Polisen har infiltrerat ett av de farligaste gängen i Hong Kongs undre värld. När infiltratören plötsligt mördas blir det upp till polisen Ko Chow (Chow Yun-Fat) att infiltrera gänget. Dom rånar juvelaffärer och räds inte att skjuta mot poliser. Samtidigt så pågår det en inre maktkamp hos polisen som sätter hela operativet i gungning.

År: 1987
Lau Kong
Yueh Sun
Jessica Chau
Kwong Leung Wong

Riktigt härlig actionrulle som är mycket bättre än Tarantinos version. Man slås verkligen av likheterna och det måste vart med den här filmen som grund som Tarantino skrev manuset till Reservior Dogs. Stridskoreografin brister lite i den här filmen jämfört med övrig Hong Kong-standard, men manuset är å andra sidan riktigt välarbetat med bra karaktäresutvecklingar samt spännande konflikter. Jag älskar intrigerna som finns inom poliskåren liksom Hong Kongs undre värld där linjen mellan de goda och onda går i sär och hamnar i en stor gråzon. Dessutom är handlingen en spännande upplevelse med gott om action som leder fram till ett överaskande slut som lämnar efter sig gott om blandade känslor. Allt i allt så är det här bland det bästa jag har sett i actiongenren, någonsin.