Eye, The

Handling: Sydney har varit blind i nästan hela sitt liv. Efter en hornhinnetransplantation får hon tillbaka sin syn, men med en effekt som hon inte hade räknat med - hon börjar se spöken.

År: 2008

Landall Goolsby
Rade Serbedzija

Copyright Scanbox

Zirgo

En hyggligt utförd remake som, trots att den inte var den mest läskigt utförda, ändå gjorde att jag småryste lite in emellan. Bra utförda scener och specialeffekter lyfter filmen, och jag gillar hur dom utförde en hel del scener med anspelning på hennes synförmåga. Jessica Alba är kanske inte den bästa skådespelerskan men jag tycker att hon sköter sig någorlunda i filmen, som tyvärr är lite anonym med hänsyn till resten av skådespelarna. Svag trea.

Om man jämför denna med den japanska versionen tycker jag att den här är bättre. Dels för att stämningen är bättre i den och även för att den här kändes mer otäck. Dåligt och otänkbart slut, vilket gör att det blir en stark tvåa till denna film.

En riktigt bra skräckfilm. Jag gilalr när den första scenen är den scenen man även får se i slutet, scenen som sedan löser alla frågetecken som vari i filmen. Spännande!

Jessica Alba är en favoritskådespelare och här gör hon en riktigt bra insats. Jag tycker att filmen är riktigt bra och spännande.

Noisome

Originell idé, tyvärr ger jag inte mycket för Alba, annars helt ok film.

Sämre än orginalet men ändå en bra remake.

Christiian2

Riktigt dålig remake, får bli en svag 2a på denna.

Klart sämre än vad jag väntat mig.
Halvkasst spel och den riktiga spänningen fann jag aldrig.

Det ända riktiga pluset var väl fotot.

Etta, inte mer.

miffo

En av nackdelarna med remakes på de japanska skräckfilmerna är att dom ofta tappar nåt mellan de olika kulturerna. Amerikarna försöker att ändra om så att det passar deras egna kultur, men det är nåt som saknas då. Orginalfilmen är bra, ett väldigt tydligt exempel på hur en J-horror film ska vara. Krypande, osedd, men ha en närvaro man inte kan blunda för. Remaken klarar inte riktigt av det. Det är en av de bättre remakes på J-Horror som har gjorts, men är fortfarande i underklass.
Filmen i sig är helt ok som skräckfilm. Skådespelarna gör vad som ska utan att gå på rutin, och dom gör ett ganska så bra jobb, stämmning byggs upp relativt bra, men dras lite för mycket av hollywood för att skrämma en.
Om man inte sett orginalet så är The Eye en helt ok skräckfilm och fungerar som substiut.

Biopremiär: 2008-04-04

Eye, The (2002)