Traffic

Handling: Filmen skildrar olika aspekter av USA:s krig mot narkotika. Robert Wakefield blir utsedd till general i detta krig, helt ovetande om att hans egen dotter fallit ner i knarkträsket. Samtidigt försöker lyxhustrun Helena Ayala rädda det som räddas kan av makens knarkimperium.

År: 2000
Alec Roberts
Topher Grace
D.W. Moffett

Cheaptrick

Jag är mycket imponerad av regissören Steven Soderbergh som har gjort denna film. En film av denna sorts genre och handling brukar få mig att bli lika ointresserad som man blir när man lyssnar på en föreläsare som rabblar upp saker som egentligen berör, men som har blivit så uttjatade att man helt enkelt tappar intresset i ämnet.
Knarkhandling i detta fall. Men Steven Soderberghs "Traffic" får mig att sitta kvar, och uppmärksamma.

I "Traffic" finns det tre olika aspekter ur vilka de olika ses ifrån polisens, knarkkungens och den högt uppsatte chefen inom knarkbekämpnings synvinklar. Men det är de två mexikanska poliserna och deras stunder i filmen av syn på drogerna i Mexico, som ligger i gräns med USA och där narkotikan härjar, som berör mig mest.
I scenerna som utspelas i Mexico har man ändrat ljuset och färgerna till en lite gulaktig, gammaldags ton för att få den realistiska känslan av att handlingen verkligen utspelas i Mexico, vilket faktiskt påverkar mycket av filmen positivt. Detta har man även gjort på de andra scenerna som kretsar runt de olika personer man får följa i filmen. Bland annat följer man chefen för knarkbekämpning Robert Wakefield, som spelas av Michael Douglas, har en lite gråare slags opersonlig ton som jag tycker passar in på vissa i samhällets syn på politikers vardag.
Visserligen spelar Michael Douglas bra i sin roll som högt uppsatt och respekterad chef som har ett personligt problem hemma där dottern kommer i kontakt med droger, men det är i Mexico jag tycker att filmen utvecklar sin karaktär.
Benicio Del Toro spelar en utav två poliser som har sitt jobb i Mexico och det är honom handlingen i Mexico kretsar runt. Han gör ett otroligt bra jobb som erfaren polis som utför alla hans uppdrag med en nypa salt, men som ändå trivs med livet som polis med sin kollega. Ända till han kommer i kontakt med ett spel om makt och droger som vänder hans liv upp och ner.
Benicio Del Toro har precis den rätta framtoningen som passar för filmens budskap. Han spelar med en personlighet som känns neutral och som har stor del i filmens rättframma och realistiska karaktär.
Catherine Zeta-Jones spelar även hon mycket bra som den övergivna hustrun som inte har annat val än att fortsätta den gripne makens knarkaffärer. Även hennes personlighet i filmen känns realistisk och är någonting man kan relatera till.

"Traffic" visar hur narkotikan påverkar de mest oanade och avslöjar det "verkliga livet", hur det är under den oberörda ytan.
Det är en mycket bra film som etsar sig fast i minnet och som, trots det aningen uttjatade ämnet, faktiskt kommer med nyskapande och underhållning. Se den!

ToxicAvenger

Kanske skulle jag sett filmen då jag var mindre trött (?), men jag kände bara att filmen var långtråkig och trasslig. Jag gillade dock färgkontrasterna i USA/Mexico.

Jag märker tydligt att det är en Soderbergh-film bara när jag ser första scenen, eller en scen senare i filmen, för på tre sekunder kan han sammanfatta en scen som skulle ha tagit 3 minuter egentligen, han klipper snabbt mellan olika bilder för att skynda på. Detta kanske vissa tycker är fult, men jag tycker det är proffsigt. Det spelar egentligen inte någon roll, för själva själen i filmen är storyn, den har Soderbergh lagt all tyngd på. På Storyn, karaktärerna och de olika sidoberättelserna.
Att tvingas välja mellan familj och karriär, liv och död bara för att få död på knarkhandeln. Detta görs på ett snyggt och bra berättat sätt. Soderbergh hoppar mellan olika berättelser: Polisen som försöker stoppa knarket i Mexiko, Politiker i USA som mest snackar utan att göra något och knarket på USA's gator. Ungefär så går det till, och Soderbergh pendlar mellan de olika berättelserna. Så det är inte bara att trist hela tiden, för att det snackas politik, nej det sker en massa olika saker hela tiden, jag sitter som klistrad framför tv'n och kan inte släppa den med blicken, för allt är verkligen intressant i Traffic.

stilis

En mycket välspelad film i sin genre!

Det är bra skådespelare, bra manus och bra regi!

Gripande film om ett brännande problem, välgjord men inte särskilt spännande, värd att se minst en gång, stark 3:a.

Imponerande hantverk av Soderbergh. Grymt skådespeleri rakt igenom.

Pesole

Detta var ingen bra film, inte vad jag hade förväntat mig att dem skulle vara.

den här filmen va dålig och överskattad..dålig kamera vinklar och dålig kvalitet på det...och sen en anning långsamt..dock lyser douglas i filmen och det e väl det enda han lyser i denna överskattade film

Cheaptrick

Helt klart en bra film men en Oscars vinnare nja jag vet inte. Visst många bra och stora skådespelare som gör bra jobb samt en väldigt bra regissör men jag är mer bekymmrad för historien. Farligt och hemskt med droger men på nått sätt känns det som att filmen blir för utdragen så man inte känner någon sympati för händelsernas lopp. Riktigt snyggt foto skilldring mellan Mexico och Usa samt snyggt ihoppklippt mellan dem båda länderna och kontrasten är snygg. En 3:a är den iaf värd.