Day the Earth Stood Still, The

2,5

Handling: Ett rymdskepp landar i Washington DC. Ombord finns utomjordingen Klaatu som kommit till jorden för att försöka skapa fred. Militären beskjuter Klaatu som måste föras till sjukhus. Han lyckas rymma och tvingas att försöka bevisa för världen att han kommit med fredliga avsikter.

En remake av Mannen från Mars från 1951

Aaron Douglas
John Cleese
Juan Riedinger

Copyright Twentieth Century Fox

Världsrymden anfaller igen efter 58 år och den största anledningen att se upp är inte den feta roboten utan det tunna manuset. Mänskligheten tar illa hand om moder jord och besiktningsmannen Klaatu, i form av Keanu Reeves, kommer på besök från yttre rymden för en sista inspektion innan domen förkunnas. Utifrån såväl trailer som handling väntar man sig en katastroffilm, men faktum är att domedagskänslan, som krävs för att en sådan här film ska lyckas, är minimal. Bristerna är dock betydligt fler än så.

Förutom påfrestande tydlig produktplacering så slarvas det rejält med manuset som stundom är plågsamt uselt. På klassiskt Armageddon-manér upptäcks ett främmande föremål som kommer att kollidera med jorden inom en dryg timme, där NASA:s förberedelse-team framstår lika långsiktigt som ett SMS-lån. USA:s utrikesminister som spelas av Kathy Bates är så där idiotiskt enkelspårig som gör att man bara vill skaka om henne svårt. En kvinnlig professor vid namn Helen Benson, som spelas av Jennifer Connelly, anlitas för att reda ut problemet. Vad denna professors specialkunskaper består av är dock höljt i ett dunkel. Connelly springer mest runt och är söt och sympatisk och blir av någon anledning Klaatus gullegris.

Då lyckas i så fall Reeves bättre. Han har aldrig varit känd för att vara någon särskilt karismatisk aktör, men hans stela framtoning passar bra till en objektiv och stram utomjording i mänsklig förpackning. Effekterna är det inte heller något fel på och jag tycker till och med att man kan skönja ett visst nytänkande. Jätteroboten Gort tillför också något komiskt och underhållande till filmen. Nej, som sagt, det är storyn som är akilleshälen. Den är alldeles för ytlig och rakt på för att inspirera några hjärnceller. Det går inte låta bli att tycka att utomjordingarna har en taskig planering eller möjligtvis är sanslöst lättövertalade av män i mustasch.

Klaus Kinski

Det här kan ju vara en av årets sämsta filmer! Människorna är så totalt genomblåsta att man sitter hela filmen och hoppas att mänskligheten ska bli utplånad. T.o.m Will Smiths son Jaden som ska vara oskyldig och gullig gick mig på nerverna så jag ville hälla bensin på mig själv och tända på.

junkninjan

The day the earth stood still är den obligatoriska environmental awareness science fiction film som kommer ut varannat år (arvtagare från filmer som The day after tomorrow och den kommande the day after the day after tomorrow). Syftet är att få människor att åka tåg mer och skrota sina SUV:ar. Det är dessutom en remake på en film som var usel redan för 40 år sedan.

Äntligen har Keanu fått en roll där han kan verka trovärdig. I TDTESS är han en rymdvarelse som är berövad på mimik, känslor och självinsikt. I just den rollen är han nästan ok som skådis även om jag personligen tror att NakenJanne hade gjort ett bättre jobb.

Denna film är en riktig stinker med usla effekter och ett extremt krystat manus med en generös portion av miljötänkande där det stundtals känns som att Al Gore skrivit några kapitel. Allt som händer här känns igen från andra filmer och det har stulits friskt från andra halvkalkoner. De sista 15 minuterna av filmen innehåller lite hyfsade effekter och lite spänning men långt ifrån tillräckligt för att det skall uppväga för en endaste människa att se TDTESS.

Det är numera tydligen en obligatorisk del med alla rymdfilmen att kvotera in minst en riktigt enerverande snorunge. I war of the worlds var det Dakota Fanning. Nu i TDTESS så är det Jaden Smith(japp, Will smiths avyngling).

Det är samma människor som gillar en sån här film, som har alla Scooters skivor i handsfacket.
Ett citat från ett filmforum:
"Nothing will make you miss the cold war more, than a remake of the day the earth stood still"

Ajice

some parts in this movie i love.

andor

De flesta tycker illa om filmen och jag hade skjutit upp att se på filmen då den var för dålig. Blev positivt överaskad när jag väl valde att se den och fick uppleva är en sci-fi film som är påkostad och har enligt mig mycket bra effekter.

Fluffytush

Hade mer förhoppningar på den här men den var bara allmänt skumm.

Ehm.. Jaha.. Okej, den var väl sevärd, kanske, om man gillar sifi undergångsfilmer. Fast det gör ju jag, och jag var inte särskilt förtjust i den här filmen. Eller blandar jag ihopp den med knowing(?)

Bilbo_one

Helt okej actionunderhållning. Men Keanu Reeves kan bli lite tråkig emellanåt. Stör mig till förruttnelse på hans röst. Stark 3:a

Bubben

Jag tyckte filmen var bra men ändå kändes det som om det saknades något. Den får en 3a i betyg.

Sweet_Jenny

Mycket bra film och spännande. Lite konstig. Går att se flera gånger. Rekommenderar stort.

Biopremiär: 2008-12-12

Mannen från Mars (1951)