Mannen från Mars

Handling: Ett rymdskepp landar i Washington DC. Ombord finns utomjordingen Klaatu som kommit till jorden för att försöka skapa fred. Militären beskjuter Klaatu som måste föras till sjukhus. Han lyckas rymma och tvingas att försöka bevisa för världen att han kommit med fredliga avsikter.

År: 1951

Drew Pearson
Frank Conroy
Carleton Young
Marjorie Crossland

Har länge velat se denna klassiker, och nu i efterhand är jag inte besviken, men inte överdrivet imponerad heller. Den har ett tankeväckande budskap, men jag sakner nerv och spänning i historien. Lite segt här och var alltså. Klaatus robot vän var dock riktigt cool

kaj08

En fantastisk film som än idag tyvärr känns alldeles för aktuell. I filmen kommer en utomjording till vår planet i fredliga avsikter. Människorna på jorden blir genast misstänksamma mot det som är annorlunda och främmande, och börjar genast att jaga mannen. Smarta dialoger, suveränt skådespeleri och smarta skildringar över hur kortsiktigt och egoistiskt många människor på vår jord lever.

Den här filmen liknar till stora delar Apornas planet i sin samhällskritik, men Mannen från mars är snudd på ännu smartare. En klassiker som borde ses och begrundas av alla. Betyget blir givetvis det högsta, en solklar 5-a.

En av de coolaste originaltitlarna genom tiderna har föga oväntat översatts med en urbota dum svensk titel. Mäktig inledning även om den är lite förhastad, vilket tyvärr inte är ovanligt i äldre filmer. Sedan blev besvikelsen stor när man upptäckte att utomjordingen ser ut som en helt vanlig människa (ni behöver inte oroa för att det var en spoiler då man får reda på det tidigt i filmen). Sedan blir det klyschigt, med de paranoida människorna som inte ens kan låta den stackars besökaren få komma till tals, och med övertydligt budskap. En nyinspelning med Keanu Reeves i rollen som Klaatu är på gång, vilket jag ser fram emot, eftersom filmen behöver sig en avdammning.

Finns egentligen inget att klaga på - det här är en underhållande, smart och än i dag aktuell film som definitivt är minnesvärd och har ett bra budskap. Musiken är t.ex. gjord av Bernard Herrmann, som under många år och filmer samarbetade med Alfred Hitchcock i hans stora klassikers. Michael Rennie i huvudrollen som utomjordingen Klaatu är både charmig och passande, känns lite som Kramer från "Seinfeld". Bra effekter och en mycket mycket bra klassiker.

Xenomorph

Mycket klassisk film som aldrig försvinner från ens minne när man sett den.

Riktigt underhållande faktiskt. Ansedd som en av de mest klassiska sci-fi filmerna genom tiderna.

Filmen är svartvit

Day the Earth Stood Still, The (2008)