Bron över floden Kwai

Krig:

Krig:
3,9

Handling: I David Leans krigsdrama tvingas brittiska krigsfångar att bygga en järnvägsbro i det japanska Burma, medan de allierade vill spränga den.

År: 1957

Harold Goodwin
Ann Sears
Heihachiro Okawa
Keiichiro Katsumoto

Storslagen och mycket intressant film i genren som ligger mig närmast. Lean gör allt till en förträflig film upplevelse med hjälp av skådespelare med stor pondus och musik som är originell samt underbar. Har hört från många håll att den inspereras på en verklig händelse, det förhöjer ju bara hela upplevelsen. Tycker att filmen utöver detta har en oerhörd spänning. En stark fyra, ett mästerverk.

Robert_Eriksson

Belönades 1957 med hela 7 Oscars, bland annat för bästa film, bästa manliga skådespelare och bästa regissör. Det har gjorts många filmer sedan dess som jag tycker är bättre, men visst håller den fortfarande. Intressant och ganska gripande, med snyggt foto och mästerligt skådespel. Mitt betyg hamnar på en svag fyra.

rolig för att vara en gammal film

Riktigt klassisk och spännande. Krigsfilmer från den här tiden håller ofta hög klass.

Sallee

Ett mästerverk till film, kan verkligen förstå att filmen vunnit så många oscars. Gillar verkligen scenen då när de brittiska soldaterna kommer visslandes mot lägret.
Ett suveränt skådespelarval. Trots att filmen varade i nästan tre timmar, så var den aldrig långtråkig, utan blev mer spännande för varje minut. En sevärd film.

Timoti

Gungar mellan en fyra och en femma. Det här är en grym film i minsta detalj. Filmen blev aldrig långtråkig, den blir bättre för varje minut som går. Skådespelarna gör sitt jobb jäkligt bra. David Lean har gjort en skit bra film som man kan se om flera gånger. Jag rekomenderar den här filmen till de som inte har sett den. Det blir en extremt stark fyra.

En verklig klassiker som är mycket bra och välgjord.
Guinnes är otrolig som Nicholson.
Filmen är även genomgående spännande och engagerande.

gabbe16

Alec guiness är fantastisk maktkampen mellan dom 2 officerarna är fantastiska satt och hoppade av njutning slutscenen är så fantastisk att man gråter

Bron över floden Kwai 2 (1988)