Pride and Glory

Handling: En familj med tre generationer av män inom polisyrket påverkas av en korruptionsskandal. Megan är gift med den tuffe snuten Jimmy Egan. När hon upptäcker sin makes inblandning i en poliskurruptionsskandal som hennes bror utreder måste hon välja mellan sin make och sin familj.

År: 2008
Ramon Rodriguez
Jamie McShane

Copyright AB Svensk Filmindustri

tessan81

Jag har blandade känslor efter att ha sett "Pride and Glory". Å ena sidan är det en uttjatad historia om korrumperade poliser som skyddar kåren och mörkar sanningen. Å andra sidan finns här ovanligt fylliga karaktärer som ger filmen mycket själ, hjärta och trovärdighet. Alla är inte svarta eller vita; det finns nyanser. Mycket bra skådespelare rakt igenom. Dock är grundstoryn lite för klyschig och långsam för att det ska bli spännande, men det bidrar samtidigt till de väl utvecklade karaktärerna. Jag uppskattar filmen för dess dramatik, inte för spänningen. En stark trea.

Bilbo_one

Faktiskt överraskande bra för att vara med de här skådisarna. Klar trea

torulf

Först det positiva: bra skådespel.
Sen det negativa:
Uttjatat tema - korrumperade poliser.
Det är alltid något som skymmer bilden, en arm, en bildörr etc det är ett klassiskt fototrick för att få lite mer intressant stillbildsfoto, men i en film är det bara störande.
När något händer så far kameran runt och hoppar så man inte ser någonting.
New York sneglar lite för ofta på Europa. Tyvärr har de sneglat för mycket på Dogma och annat när de gjorde den här filmen. Tacka vet jag Hollywood sin kan filma med bra kvalitet och knivskarp bild.
Sen börjar jag bli för gammal, jag vill ha mer realism i en film som försöker vara realistisk. Inte ens i USA skulle en utredare ensam gå och arrestera någon. Och det finns fler luckor.
Nix, det är en mycket svag tvåa det här.

Frida_OSX

började lite rörigt, seg i mitten, blev rätt bra i slutet men inte tillräckligt för att rädda filmen. bra skådespel osv, men med tanke på att filmen knappt var färdigskriven när de började film antar jag att de gjorde ett bra jobb.

Filmens första 90 minuter var bara rätt tråkiga och oengagerande. I slutet bättrar den på sig, då det äntligen blir lite fart och fläkt.

lindajjj

Nja, lite småseg. Och verkligen en killfilm. Tjejerna skymtar förbi ett par sekunder, som flickvänner, fruar och mödrar. Bra idé, men för långsam.

Crocodile

Pride and glory är en bra film men handlingen har använts i tidigare filmer.

Steve84

3+...En story som vi känner igen sen tidigare...tror dock det hade kunnats göra några små förändringar i filmen och vi hade fått en stark och bra film. Mycket bra skådespeleri med Edward Norton och Colin Farrell som lok!

Biopremiär: 2009-01-21