Maria Larssons eviga ögonblick

Handling: Under 1900-talets första år vinner den unga arbetarkvinnan Maria en kamera på lotteri. Hon är då gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson som är en hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Maria är också mor till en barnskara som till sist ska komma att rymma sju barn.

Fotografen Sebastian Petersson, kallad "Piff Paff Puff", lär henne att fotografera och Maria kommer att se på världen och tillvaron med nya ögon. Grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgår. Och med tiden berättar Marias bilder allt mer om det "nu" hon lever i - fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.

År: 2008

Ann Petrén
Callin Öhrvall

Copyright Sandrews

slizy

Maria Larssons eviga ögonblick är en riktigt bra svensk film. Fotot är snyggt, handligen är bra. Det känns verkligen att man flyttats tillbaka till 1900-talets början.

Skådespelarinsatserna är riktigt bra med främst Mikael Persbrandt och Maria Heiskanen i huvudrollerna.

Rekommenderas starkt.

Vackert litet mästerverk. Man tas verkligen tillbaka i tiden och det känns äkta. Fantastiska skådespelare och utsökt foto. Mycket stark trea!

Nikita

Jag blev faktiskt ganska besviken på denna film; för det första så är den långdragen, med en hel del dötid, och för det andra så kan jag inte låta bli att störa mej på att den absoluta majoriteten av skådespelarna talar uppländska, trots att handlingen än förlagd till Skåne.
Den får inte mer än godkänt.

Stark film där Persbrandt gör sin roll riktigt bra. Filmern är väldigt gripande.

Milla86

Ganska händelselös film, i stället en intressant skildring av hur vanliga människor hade det under början av 1900-talet.

Kan inte sluta att förundras över vilken otroligt duktig skådespelare Mikael Persbrandt är. Stundtals glömmer jag bort att det är han och ser i stället bara Sigge Larsson, hans rollfigur.

En riktigt intressant, tragisk och verklighetstrogen film, med fantastiska skådespelarinsatser, särskilt av Maria Heiskanen och Mikael Persbrandt. Man grips verkligen tag.. Rekommenderas!

Det här är Jan Troells välslipade film om en kvinna och hennes kamera under det tidiga 1900-talet. Oerhört vacker cinamatografi där varje bildruta är njutbar att se på och för detta blev den välförtjänt Guldbagge-galans stora vinnare 2008. Såväl Maria Heiskanen i huvudrollen som Mikael Persbrandt gör solida insatser. Däremot hade jag velat se en historia med lite mer driv i eftersom det på sina ställen blir trögt - alldeles i onödan. Bland det snyggaste jag sett från Sverige där 1900-talsmiljöerna är formidabla.

MaliciousDelight

En mycket fin film med vackra miljöer. Men jag kan störa mig på en del scener i filmen och det är därför den inte får ett bättre betyg. En stark trea!

Biopremiär: 2008-09-24