Ruins, The

2,3

Handling: Fyra amerikanska vänner, på semester i Cancún, Mexiko, möter en annan turist vars bror är försvunnen. De fyra bestämmer sig för att hjälpa honom i sökandet men upptäcker snart att de gett sig ut på djupt vatten. Skräckthriller baserad på Scott Smiths storsäljande bok.

År: 2008
Laura Ramsey
Joe Anderson
Sergio Calderón
Jesse Ramirez

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Krove

The Ruins ger en ny typ av rädsla. tyckte den var mer än ok, man kunde känna sig lite spänd i de obehagliga scener, och den har sin charm.. går inte att jämföra med andra skräckfilmer. för den är unik på sitt sätt.. men själva storyn och slutet var inget vidare bra och inget nytt, tyckte jag.
men en 3a ger jag!

Det är förmodligen lätt att avfärda filmer som dessa som irriterande snarlika varandra. De består huvudsakligen av ett etablerat mönster av vanligen förekommande berättelsestrukturer, karaktärer vars idiotiska resonemang och beteende får tittaren att vilja banka huvudet i väggen, och en grupp mindre viktiga roller som utan tvekan kommer att stryka med. Detta är i viss mån sant vad gäller The Ruins, då jag kunde förutsäga händelseförloppet i en mängd avgörande scener, inte minst den bittra slutklämmen. Detta till trots, och med överseende för vissa klichéer, fann jag denna film mycket underhållande, spännande och medryckande. Filmen etablerar mycket kusliga miljöer och bygger upp den växande fasan med väl valda hintar i en mängd scener som vid första anblicken inte tillför något till historien.

Mitt främsta klagomål skulle förmodligen vara det faktum att filmen, som så många andra i samma anda, introducerar en rad element i historien för att bygga upp stämningen, och sedan inte bryr sig om att fullfölja dessa på ett tillfredsställande vis. Jag antar att Erics monolog om hur flickvännen Stacy får vansinniga idéer i huvudet och inte kan släppa dem var avsett att göra hennes plötsliga bisarra svartsjuka logisk, och inte reducera den till ett genomskinligt plotverktyg. Problemet som jag ser det är att hennes utbrott precis lika väl skulle ha kunnat bero på den förändring karaktären genomgår på grund av det allt sämre fysiska tillståndet. I en mängd scener som dessa vet jag helt enkelt inte vilken linje manusförfattaren egentligen försökte följa, vilket bidrar till att storyn inte alltid fungerar som helhet. Den något övertydliga berättarformen får mig av och till att sucka i frustration.

På det stora hela måste jag säga att The Ruins gjorde ett väldigt bra intryck på mig, Jena Malones bleka insats och Amys hårresande irriterande karaktär till trots. Detta är ett bra alternativ i kategorin som bjöd mig på en mycket underhållande kväll. Stark trea.

Isko

När blommorna börjar prata och bladen krypa runt i skallen så har man nått en så pass lång distans från verkligheten så det inte blir nå läskigt. När man har sett ungefär halva filmen känner man verkligen vilken superrulle detta är, men just någongång vid det tillfället så börjar filmen spåra och hamnar på en 2a.

Dennis83

Helt okej film hade hoppats på lite mer av den bara

Flora

känns som man har sett det förut. tråkigt att hela filmen i stort sett utspela sig på samma plats och själva boven var inte så mystisk som man först trodde...

moviegirl

En bra film men hade förväntat mig nått lite läskigare det var ju inte så man ramlade ur soffan precis. Lite ny sorts rysare tycker jag.

movie-king

bra skådespeleri men det var nästan samma sak hela tiden. kunde bli mer fart i filmen.
handling: +1
skådespeleri: +2
effekter:3
sammansatt: svag tra

Såg ut att bli den gamla vanliga ungdomsrysaren, men utvecklar sig annorlunda. Tycker det var rätt positivt även om storyn kanske kan te sig lite fånig. Några scener var riktigt bra. Helt klart sevärd!

Biopremiär: 2008-06-05